Belangrijkste schema in online marketing.
De funnel is de belangrijkste schematische weergave in de online marketing, omdat het meerdere disciplines aan elkaar verbindt.
Inhoudsopgave
- Wat is online marketing?
- De 7 stappen van een funnel:
- Funnel stap 1: Doelgroep bereiken
- Funnel stap 2: Awareness
- Funnel stap 3: (Website) bezoeker
- Funnel stap 4: Lead
- Funnel stap 5: Relatie
- Funnel stap 6: Klant
- Funnel stap 7: Ambassadeur
- Conversieratio optimaliseren
- Welke tools en onderdelen zijn onmisbaar voor het creëren van een funnel?
- Wil jij ook een geoptimaliseerde funnel voor meer klanten?
Wat is online marketing?
Online marketing is het werven van klanten via het internet. Voor optimale resultaten combineer je diverse kanalen, zoals social media, Google, e-mail en jouw website of webshop. Deze kanalen volgen elkaar op en zo ook de ‘reis’ die jouw doelgroep maakt totdat deze uiteindelijk klant is. Lang niet de gehele doelgroep koopt het product, gaandeweg vallen er steeds meer mensen af. Daarom wordt deze klantenreis schematisch weergegeven in de vorm van een trechter, aan het einde van de customer journey heb je immers minder mensen over. Het Engelse woord voor trechter is funnel, vandaar de naam. De kunst is om per stap zo weinig mogelijk mensen te laten afvallen. Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten voordat iemand iets koopt en daarom is een funnel zo belangrijk. Je creëert waarde door met de mensen in contact te blijven, waardoor de kans op verkopen toeneemt.
De 7 stappen van een funnel:
De marketing funnel bestaat uit 7 stappen, die elk te optimaliseren zijn. Hoe beter elke stap in de funnel is geoptimaliseerd, hoe meer klanten en omzet.
- Doelgroep bereiken
- Awareness
- (Website) bezoeker
- Lead
- Relatie
- Klant
- Ambassadeur
Funnel stap 1: Doelgroep bereiken
Allereerst wil je weten wie jouw ideale doelgroep is, vaak bepaal je dat één keer bij het positioneren van jouw merk. Jouw complete marketingstrategie is compleet op jouw doelgroep gericht, de tone-of-voice, wat je laat zien, wat je omschrijft, je of u, het soort producten, alles. Het positioneren is essentieel, anders spreek je een andere taal dan jouw doelgroep en voelen ze zich niet aangesproken.
Om jouw doelgroep vervolgens te bereiken, mensen die nog niet met jou in aanraking zijn gekomen, zijn er diverse mogelijkheden. Een zeer effectieve methode is adverteren op social media kanalen, je kan hier heel gericht een doelgroep bereiken. Uiteraard kost dit geld, maar de opbrengsten zijn hoger wanneer je het goed inzet. SEO is een andere strategie: hoger komen staan in Google. Dit duurt langer om op te bouwen, maar is uiteindelijk goedkoper en duurzamer in het werven van leads. Bij Tromp Marketing leren we beide methodes aan onze klanten.
Bereik jouw doelgroep dankzij een goede vindbaarheid
Funnel stap 2: Awareness
Je doelgroep bereiken is een ding, maar je wil ook nog dat ze iets doen, namelijk actie ondernemen. Denk aan bijvoorbeeld jouw website bezoeken, iets downloaden, iets kopen, et cetera. Dat krijg je voor elkaar door op te vallen. Jouw content moet dus ijzersterk zijn: een goede tekst en mooie en authentieke foto’s en video’s. Content waar je doelgroep meer van wil weten. Je wil jouw doelgroep als het ware lokken naar jouw bedrijf. Het helpt om relevant te zijn met informatie waar jouw doelgroep iets aan heeft. Geef jouw doelgroep een reden om naar jou toe te gaan.
Funnel stap 3: (Website) bezoeker
Yes, het is je gelukt om de bezoeker naar jouw website te krijgen. Hoe beter bovenstaande stappen gaan, hoe meer bezoekers je op jouw website krijgt. Natuurlijk geldt dit ook offline voor een winkel of beurs, maar in dit voorbeeld houden we het bij online. Hoe waardevoller de website is voor de bezoeker, hoe langer hij hieraan tijd besteed en hoe meer betekenis jouw merk krijgt. Eenmaal op de website heb je de kans om de bezoeker van informatie te voorzien en te verleiden om lead te worden. Een lead is iemand die zijn gegevens heeft achtergelaten en je (ook nog veel later) kan verleiden tot het maken van een aankoop. Een handige manier om leads te werven is een ‘lead magnet’, dit is een gratis weggever in de vorm van bijvoorbeeld een e-book, pdf, whitepaper, presentatie et cetera. Hier moet dan informatie in staan waar de klant wat aan heeft.
Funnel stap 4: Lead
Een lead kan je zien als iemand die interesse heeft in jouw product, maar nog niets heeft gekocht. Je krijgt als bedrijf dan de kans om bezwaren weg te nemen. Ten eerste wil je waarde toevoegen voor de potentiële klant door hem/haar gratis van inspiratie te voorzien, waardevolle informatie te geven en ervaringen van anderen te delen, zodat je als betrouwbaar bedrijf overkomt. Vervolgens kan je ook praktische bezwaren wegnemen, zoals bijvoorbeeld gratis verzending, niet goed geld terug garantie, dit product is geschikt voor iedereen, et cetera. Help de lead met het maken van een keus.
Een zeer geschikt kanaal om te communiceren met leads is e-mail, zolang de boodschap maar relevant is. E-mails zijn gratis en omdat de ontvanger zijn interesse heeft geuit in jouw merk, wordt de boodschap sneller gelezen en dat maakt e-mailen effectief. Een ander kanaal is retargeting via social media. Door twee kanalen te gebruiken, kan je jouw boodschappen spreiden en dat wordt minder snel als irritant gezien. De twee kanalen versterken elkaar en jouw merk krijgt een grotere breinpositie bij de klant: ‘ik zie het merk overal’.
Funnel stap 5: Relatie
Wanneer de lead een beter beeld heeft van jouw merk en zich comfortabel voelt in jouw bijzijn, spreken we van een relatie. En van een relatie ben je eerder geneigd iets te kopen dan van een vreemde, toch? Neem daarom de tijd om die relatie op te bouwen. Help de lead, geef hem aandacht, informeer hem. Dan is het daarna tijd om een aanbod te doen. Jouw product te verkopen. Zorg eerst voor een ijzersterke propositie, verpak jouw product in een mooie marketingjas. Vervolgens maak je de weg naar het aankopen zo makkelijk mogelijk, zonder afleidingen en zeer gemakkelijk te doorlopen. Maak de kans om af te haken zo klein mogelijk. Dit kan je doen door bijvoorbeeld een aparte landingspagina te maken met het aanbod, waar geen knoppen opzitten behalve de koop knop. De kans dat deze persoon op een andere knop klikt en het koopproces niet afmaakt, minimaliseer je hiermee.
Funnel stap 6: Klant
Het is gelukt, je hebt klanten! Daar is het je natuurlijk allemaal om te doen geweest! Vanzelfsprekend zitten in deze funnel stap meer personen, ‘klanten’, wanneer alle voorgaande stappen zijn geoptimaliseerd. Je hebt simpelweg meer klanten, wanneer je bijvoorbeeld goed wordt gevonden in Google. Hoe meer mensen je website bezoeken, hoe meer kans op leads en hoe meer mensen het aanbod ontvangen. Enkele procenten verbetering per stap kan leiden tot zelfs een verdubbeling van het aantal verkopen.
Funnel stap 7: Ambassadeur
Wanneer je meer geeft dan wordt verwacht, maak je van jouw klanten: ambassadeurs. Een zeer tevreden klant is een loyale klant en iemand die graag aan anderen laat merken hoe goed jouw merk is. Probeer daarom dat extra stapje te zetten, een goede service te verlenen of iets cadeau te geven. Dit vertaalt zich in goede reviews en dat motiveert potentiële klanten om aankopen te doen. Een win-win situatie. Een marketing funnel bestaat niet uit trucjes, eigenlijk ben je jouw klanten gewoon zo goed mogelijk van dienst. Wel zijn er tal van optimalisatie mogelijkheden, waardoor je omzet zal stijgen wanneer je de juiste dingen doet.
Conversieratio optimaliseren
Elk van bovenstaande funnel stappen zijn in feite conversies die zijn te optimaliseren. In het Engels noemen we dit Conversion Rate Optimization (CRO). Dit wordt altijd uitgedrukt in een percentage, de conversieratio. Een absoluut getal zegt niet zo veel, want dat kan je nergens mee vergelijken.
Stel, 100 personen hebben een PDF gedownload. Zijn dat veel personen? Als er 200 personen op de landingspagina zijn geweest wel, maar niet wanneer dat er 50.000 waren.
Bij het eerste voorbeeld is de conversieratio: 100 / 200 x 100 = 50%
Bij het tweede voorbeeld is de conversieratio: 100 / 50.000 x 100 = 0,2%
Hoe groter de conversieratio per stap, hoe meer personen er overblijven voor de volgende stap in de funnel. En hoe meer mensen er overblijven om klant te kunnen worden.
Welke tools en onderdelen zijn onmisbaar voor het creëren van een funnel?
- Een website – geoptimaliseerd voor Google
- Interessante content zoals teksten, foto’s, video’s en infographics
- Social Media accounts
- Een tool om formulieren mee te maken
- E-mailmarketing software
- Analytics software
- Een herkenbare huisstijl
- Een goede propositie en strategie
- Een betaalomgeving
Wil jij ook een geoptimaliseerde funnel voor meer klanten?
Is jouw funnel lek? Is er een onderdeel waar veel personen afhaken? Heb je duizenden euro’s uitgegeven aan jouw website, maar heb je nauwelijks klanten. Post je wel op social media, maar merk je hier niets van in jouw omzet? Neem dan even contact met ons op en dan kijken we samen hoe we hier verandering in kunnen brengen.
Ja, ik wil een betere funnel