Conversie optimalisatie

Met als doel: meer klanten

Conversie optimalisatie, meer rendement uit je funnel

Online marketing is het werven van klanten via het internet. Je gebruikt daarvoor bij voorkeur diverse kanalen, zoals social media, Google, email en jouw website. Deze kanalen volgen elkaar op en zo ook de ‘reis’ die jouw doelgroep maakt totdat deze uiteindelijk klant is. Lang niet de gehele doelgroep koopt het product, gaandeweg vallen er steeds meer mensen af. De kunst is om per stap zo weinig mogelijk mensen te laten afvallen. Je zou de stappen schematisch kunnen weergeven als een trechter: in het Engels een funnel. Een conversie vindt plaats bij elke stap in de funnel, dankzij conversie optimalisatie houdt je per stap meer personen over. En aan het einde van de rit meer klanten.

Wat is een conversie?

Een conversie is het behalen van een vooropgesteld doel. Dit is het makkelijkst uit te leggen aan de hand van enkele voorbeelden van conversies:

  • Een doorklik naar de volgende pagina van je website
  • Een doorklik vanuit social media naar een landingspagina
  • Een product in het winkelmandje plaatsen
  • Het plaatsen van een bestelling
  • Een download van een gratis e-book
  • De aanvraag voor meer informatie of een offerte
  • Een aanmelding voor de nieuwsbrief
Wat is een conversie?
Conversieratio optimaliseren

Conversieratio optimaliseren

Elk van bovenstaande conversies zijn te optimaliseren. Ook hier is weer zo’n leuke Engelse afkorting voor: CRO, wat staat voor Conversion Rate Optimization. Dit wordt altijd uitgedrukt in een percentage, de conversieratio. Een absoluut getal zegt namelijk niet zo veel.

Stel, 20 personen hebben een e-book gedownload. Is dat veel? Als er 40 personen op de landingspagina zijn geweest wel, maar wanneer er 10.000 personen op die landingspagina zijn geweest helemaal niet!

In het eerste voorbeeld is de conversieratio: 20 / 40 x 100 = 50%

In het tweede voorbeeld is de conversieratio: 20 / 10.000 x 100 = 0,2%

Hoe groter de conversieratio per stap, hoe meer personen er overblijven voor de volgende stap in de funnel. En hoe meer mensen er overblijven om klant te kunnen worden.

Meer omzet dankzij een betere CRO

Wat is een funnel?

De funnel is de reis die de doelgroep maakt voordat deze klant is. Zoals je al kunt zien bij de conversievoorbeelden hierboven, kan een persoon diverse stappen zetten voordat hij klant is. Hieronder de voorbeelden van mogelijk stappen in een Facebook funnel, met daarachter een voorbeeld van een conversie optimalisatie.

Wat is een funnel

Wat is een funnel?

Conversie optimalisatie voorbeelden

  1. De prospect ziet jouw advertentie op Facebook met een link naar de landingspagina
    Conversie optimalisatie: zoveel mogelijk mensen op de link laten klikken
  2. De prospect komt op die landingspagina met daarop de mogelijkheid een e-book aan te vragen (emailadres achterlaten)
    Conversie optimalisatie: zoveel mogelijk mensen het e-book laten aanvragen
  3. E-mail sturen met het e-book
    Conversie optimalisatie: zoveel mogelijk de e-mail laten openen en het e-book laten lezen
  4. Vervolg e-mail met meer informatie en link naar de webshop
    Conversie optimalisatie: zoveel mogelijk mensen op de link naar de webshop laten klikken
  5. Op de webshop staan producten, met prijzen, foto’s, omschrijvingen en een winkelmandje.
    Conversie optimalisatie: zoveel mogelijk mensen een artikel in het mandje laten doen
  6. Mensen die een product in het winkelmandje hebben, laten afrekenen
    Conversie optimalisatie: zoveel mogelijk mensen het product laten afrekenen

Optimalisatie per stap heeft direct invloed op de omzet

Kleine stap, groot effect

Hoe groter de conversieratio bij elke stap, hoe meer mensen ‘verder gaan’ in de funnel. Een verschil van 1% bij de eerste stap, het aantal mensen dat jouw landingspagina wil zien, kan een verschil van 100% zijn bij de laatste stap, namelijk hoeveel producten je verkoopt. Het vergroten van de conversieratio heeft een enorm effect op je omzet en kan ook advertentie uitgaven minimaliseren. Per bedrijf kan je meerdere funnels optimaliseren, zoals bijvoorbeeld bezoekers via Google of rechtstreekse websitebezoeken. 

7 tips voor conversie optimalisatie

Nu je weet dat conversies bij elke stap van de funnel kunnen worden geoptimaliseerd, is het tijd om de beloofde 7 conversie tips voor meer klanten te geven:

Conversie optimalisatie tip 1: Reviews

Jij kan wel zeggen hoe belachelijk goed je bent in wat je doet, maar wanneer een ander dat over jou zegt is dat veel geloofwaardiger. Zorg daarom voor reviews van tevreden klanten. Er zijn diverse manieren om deze te werven, denk aan via hierin gespecialiseerde bedrijven zoals Kiyoh of Trustpilot. Deze bedrijven vragen en tonen geautomatiseerd de reviews, uiteraard tegen betaling. Je kan ook zelf reviews vragen op een van je social media kanalen zoals LinkedIn of Facebook, of op Google. Hierdoor zijn de reviews nog te herleiden. Een zelfgeschreven review op je website is niet zo’n slim idee, tenzij er een link naar de bron in staat. Je kan ook filmpjes opnemen van tevreden klanten. Reviews kunnen in elke stap van de funnel de bezoeker overtuigen om ‘door’ te gaan en de conversie flink verhogen.

Conversie optimalisatie tip 1: Reviews

Conversie optimalisatie tip 2: Tijdelijkheid

Een deadline aan het besluit hangen is zeer effectief, zoals bijvoorbeeld een looptijd van een bepaalde actie of een beperkte voorraad. Wanneer een aanbod slechts tijdelijk beschikbaar is, moet de ontvanger de knoop doorhakken. Ja of nee. Wanneer deze tijdelijkheid er niet is, kan de lead denken: ‘nou, dat komt wel een keer’. Met het gevaar dat de koop nooit doorgaat. In de retail zijn er tal van tijdelijke acties om deze reden en online werkt dit ook! Je kan het tijdelijke karakter kracht bijzetten door het tonen van een aftellende timer: ‘Zo lang heb je nog om in te gaan op ons fantastisch aanbod!’.

Conversie optimalisatie tip 2: Tijdelijkheid

Conversie optimalisatie tip 3: Retargeting

Een goede manier om afhakers of nadenkers alsnog binnen te halen, is retargeting. Retargeting is een advertentie, vaak op social media, die alleen getoond wordt aan diegene die niet zijn geconverteerd. Dit kunnen bijvoorbeeld mensen die zijn die wel een product in het winkelmandje hebben gedaan, maar nog niet hebben afgerekend. Hoe je communiceert met deze afhakers kan zeer divers zijn, zoals: ‘De actie loopt nog tot en met …, profiteer ervan nu het nog kan’, of je kunt reviews tonen van tevreden klanten om vertrouwen te wekken. Wanneer je retargeting toepast in combinatie met email, word je boodschap versterkt waardoor het effect nog groter is.

7 tips voor Facebook adverteren

Conversie optimalisatie tip 3: Retargeting

Conversie optimalisatie tip 4: Focus

Stel, je hebt iets heel belangrijks te doen. Dan doe je dat het liefst met zo weinig mogelijk afleiding, zodat je volledige aandacht naar dat ene onderwerp toe gaat. Focus.

Voor jouw bedrijf is het superbelangrijk dat de klant koopt, daar leef je immers van. Daarom is focus ook zo belangrijk, zo weinig mogelijk afleiding voor de klant. Hoe doe je dat? Een manier daarvoor een is een aparte landingspagina zonder prikkels, knoppen of links die naar een andere pagina’s leiden. Het liefst dus zo weinig mogelijk knoppen, bij voorkeur alleen de ‘koop’ of ‘bestel’ knop. De kans op conversie neemt hiermee enorm toe.

Voorbeeld landingspagina

Conversie optimalisatie tip 5: Meten is weten

Elke stap van de funnel kan je meten en is uit te drukken in een CRO getal, de hierboven uitgelegde conversieratio. Een handige tool hiervoor is Facebook Analytics, hiermee kan je een aantal doelen instellen zoals het bereik van je Facebook advertentie, het aantal bezoekers op je landingspagina en het aantal aanmeldingen, te meten met de Facebook pixel. Je hoeft hierdoor niet handmatig de conversie te berekenen, dit wordt automatisch voor je gedaan. Dit is ook mogelijk in Google Analytics voor je website. De conversieratio zal bij elke doel- en productgroep verschillen, het is dus van belang dat je jouw eigen conversieratio’s bijhoudt. Hoe doe je het ten opzichte van een maand eerder, of ten opzichte van een bepaalde optimalisatiestap? Zo kan je zelf optimaliseren en ook bepaalde ‘lekken’ constateren in je funnel: bij welk onderdeel verlies je de meeste contacten? En nogmaals, een verbetering van 1% kan een verdubbeling van je omzet betekenen. Scherp in de gaten houden dus.

Conversie optimalisatie tip 5: Meten is weten

Conversie optimalisatie tip 6: Call to action (CTA)

Sorry mensen, weer een Engelse afkorting: CTA. Deze afkorting staat voor Call To Action en betekent vrij vertaald: roep om aandacht. De Call To Action is een knop die moet leiden tot meer conversie. Achter de knop zit vaak de ‘volgende stap’ in de funnel, dit kan zijn: een winkelmandje, inschrijven voor een nieuwsbrief, downloaden van een whitepaper, een link naar een landingspagina, et cetera. Je wil graag dat zoveel mogelijk mensen converteren, dus de CTA knop is bij voorkeur opvallend, relatief groot en in een contrasterende kleur. Op deze website zit rechts bovenin een knop waar ‘meer info’ op staat, dit is een CTA knop. Je kan testen welke knop het beste werkt, zoals bijvoorbeeld welke kleur of boodschap. Want, meten is weten.

Dit is een CTA knop

Conversie optimalisatie tip 7: Bezwaren wegnemen

Hoe groter de drempel, hoe meer bezwaren er kunnen zijn. Een gratis cadeau wil iedereen, maar wat nu als het gaat om een duurder product of dienst. Dan zullen er altijd vragen zijn: Past dit wel bij mij? Is dit wel geschikt hiervoor? Wat vinden anderen hiervan? Is het wel snel genoeg? Dat is heel normaal, bijna iedereen stelt zichzelf deze vragen. Daarom is het slim om vragen die je van tevoren verwacht te beantwoorden op je landingspagina en daarmee alvast bezwaren weg te nemen. Er zijn simpelweg minder redenen om niet bij jou te kopen. Je kunt dit simpelweg doen door een opsomming te maken van welke problemen je met jouw product of dienst oplost, voor wie dit allemaal geschikt is en specifieke producteigenschappen geven.

Wil jij ook meer klanten? Optimaliseer dan jouw conversieratio!

Elke optimalisatiestap zorgt namelijk voor meer klanten bij hetzelfde (advertentie)budget. Kan je hier wel een beetje hulp bij gebruiken? Overweeg dan een trianing bij Tromp Marketing Academy. Wij zorgen ervoor dat jij meer klanten krijgt.

Trainingen

Wil jij ook meer klanten? Optimaliseer dan jouw conversieratio!

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!