Facebook adverteren

Bereik jouw doelgroep via het meest gebruikte social media kanaal in NL

Reclame op het populairste social media kanaal

Cijfers uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020 (januari 2020) tonen aan dat Facebook na WhatsApp de meeste gebruikers heeft en zelfs een stijging heeft doorgemaakt (nu 10,4 miljoen gebruikers in alleen Nederland). Logisch dat adverteren op Facebook zo’n impact heeft, je bereikt er veel mensen! Gebruik onderstaande tips om nog meer impact te hebben met jouw facebook advertenties.

Meer info over social media cijfers

1. Retargeten met Facebook ads

Mensen die al met jou in aanraking zijn geweest en jou kennen, is de belangrijkste groep potentiële klanten. Mensen kunnen op jouw website zijn gekomen via bijvoorbeeld Google. Wanneer ze later een advertentie van jou tegenkomen op Facebook, zullen ze je eerder herkennen dan wanneer ze nog nooit met je in aanraking zijn gekomen. Je creëert daarmee een breinpositie en de kans op engagement is groter, dat ze op je klikken voor een vervolgactie. Retargeten is mogelijk dankzij de Facebook pixel, een code die je op je website plaatst om te ‘zien’ wie er op jouw website is geweest. Zorg er dus voor dat je die installeert.

Retargeten met facebook ads
Meetbaar maken de Facebook pixel

2. Meetbaar maken de Facebook pixel

Een andere reden om de Facebook pixel te plaatsen is dat je jouw Facebook advertentie beter kan meten. Wanneer je ervoor zorgt dat de pagina achter jouw Facebook advertentie een unieke pagina is en je daar de Facebook pixel op hebt geïnstalleerd, weet je precies wie op de landingspagina is geweest. Wanneer je hetzelfde doet met de bedankpagina, de pagina na de landingspagina, weet je de complete conversie van je Facebook advertentie. Elke stap kan je optimaliseren en elke procent winst per stap, kan resulteren in substantieel meer omzet. 

3. Leadgeneratie dankzij Facebook ads

Waarschijnlijk klinkt het gek, maar wanneer je niet direct je producten verkoopt met een Facebook advertentie, verdien je meer. Dat moeten we even uitleggen. Stel je bereikt met een Facebookadvertentie 1.000 personen. Wanneer je direct een product aanbiedt, kopen misschien 3 mensen jouw product. Jouw conversie is dan 0,3%. Maar, wanneer je iets gratis weggeeft, bijvoorbeeld een e-book met tips, dan is de drempel veel lager en is de kans dat mensen op jouw advertentie klikken veel hoger.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie dankzij facebook ads

Leadgeneratie dankzij Facebook ads, vervolg

Stel dat 50 mensen de gratis PDF downloaden, dan is de conversie op de advertentie 5%. Je hebt wel een hogere conversie, maar je hebt nog geen cent verdiend. Maar nu komt het, je kan deze mensen een mail sturen (kosten, 0 euro) en ze verder kennis laten maken met jouw product. Doordat de ontvangers je steeds beter leren kennen is de drempel tot het maken van een aankoop steeds lager. Wanneer je uiteindelijk hetzelfde aanbod in de mail zet, is de kans dat ze het product kopen gemiddeld 2x hoger. In plaats van 3 directe verkopen, verkoop je 6 producten aan leads. Met hetzelfde advertentiebudget, dus 2x zoveel omzet. Plus, je kan de overige 44 alsnog blijven mailen.

Deze vorm van Facebook adverteren heet leadgeneratie en is dus super waardevol. Het levert meer geld op.

4. Nauwkeurig je doelgroep bepalen

Je kan met Facebook ads heel nauwkeurig en slim je doelgroep bepalen, je hebt diverse mogelijkheden. Zo kan je bijvoorbeeld op locatie jouw doelgroep kiezen, zelfs op gebouwniveau. Tijdens de corona periode is het minder actueel, maar je kan dus bezoekers van een bepaalde beurs een advertentie laten zien. Hetzelfde geldt voor inwoners van een bepaalde stad, wat handig kan zijn wanneer je lokaal zakendoet, bijvoorbeeld een lokale slager.

Wanneer je landelijk opereert in een bepaalde branche, kan je de doelgroep bepalen aan de hand van interesses en demografische gegevens en dan raden wij aan om bepaalde waarden te laten overlappen voor een nauwkeurigere bepaling. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt met kinderkleding, zou je het demografische gegeven ‘heeft kinderen’ kunnen laten overlappen met de ‘interesse in mode’. De kans dat de ontvanger zich dan aangesproken voelt, is vele malen groter.

Bepaal jouw ideale doelgroep

Nauwkeurig je doelgroep bepalen

5. Gebruik een opt-in pagina voor een betere conversie

Mensen zijn snel afgeleid. De kans dat iemand iets doet wat jij wilt is vele male groter op het moment als er totaal geen afleiding is. Stel, je wil iemand dat gratis e-book laten downloaden. Wanneer je iemand leidt vanaf een Facebook advertentie naar jouw website, dan zijn er op die website allerlei zaken die de aandacht kan trekken. Denk hierbij aan de menubalk, social media knoppen, links naar andere pagina, knoppen in de footer, et cetera. De kans dat iemand op iets anders klikt dan op de downloadlink van het e-book neemt af. Daarom biedt een externe landingspagina een uitkomst, waar maar één knop op staat. Dat vergroot de kans dat deze bezoeker een lead wordt enorm, de conversieratio vergroot. Er zijn diverse programma’s beschikbaar voor een landingspagina, denk hierbij aan adpage, wix, hubspot, leadpages en active campaign.

Voorbeeld van een goede landingspagina

6. Test meerdere advertentie sets

Wat het beste werkt, weet je pas als je het hebt getest. Je kan denken dat een bepaalde foto het beste zal aanslaan, maar daar kan jouw doelgroep wellicht anders over denken. En weer een andere doelgroep misschien ook. Facebook weet dat en heeft daarom de mogelijkheid om verschillende advertentie sets te creëren. Zo kan je in 1 advertentie, wel 10 foto’s laten tonen, 5 verschillende teksten, 5 verschillende koppen en 5 verschillende teksten in de knop. Dit zorgt voor maar liefst 1.250 variabelen in één advertentie. Zo kan je testen wat het beste werkt voor de doelgroep aan wie je de advertentie toont en kan je inzetten op dat wat het beste resultaat geeft. Uiteindelijk zorgt dat ervoor dat je met hetzelfde budget een veel beter rendement hebt. Uit de test die Tromp Marketing bij zijn eigen advertentie uitvoerde, bleek dat Maarten in kleur beter scoort dan in zwart-wit. Daarom is bovenstaande advertentie in kleur. Op de website houden we het wel zwart-wit. 

Gebruik authentieke foto’s in Facebook ads

7. Gebruik authentieke foto’s in Facebook ads

In punt 6 vertelden we dat je moet testen, maar 1 uitkomst kunnen we alvast verklappen. Stockfoto’s werken minder goed dan authentieke foto’s, door jou zelf gemaakt. Stockfoto’s zijn vaak mooi, maar weinig persoonlijk en kunnen ook door andere bedrijven gebruikt worden. De kans dat de ontvanger de foto al eens heeft gezien, is vrij groot. Daarmee associeer je mogelijk zomaar een concurrent met jouw advertentie, niet zo handig. Foto’s die werken in Facebook ads zijn die waarbij het duidelijk is dat deze van jou zijn, waarbij noeste arbeid te zien is of ambacht, hoe jouw producten gemaakt worden, of gewoon jezelf op jouw kantoor achter de computer.

Welke foto's kan je gebruiken voor marketing?

Meer klanten dankzij Facebook adverteren

Wil jij meer halen uit jouw Facebook advertenties, ook na het toepassen van de 7 bovenstaande tips, neem dan contact met ons op. Dankzij beroepsopleidingen en praktijkervaring weten we precies wat wel en wat niet werkt op Facebook. Ontdek hoe je meer leads en uiteindelijk meer klanten werft.

Ja, ik wil meer klanten

Meer klanten dankzij Facebook adverteren

Marketing Freelancers

Alle specialisaties vertegenwoordigd

Haal meer resultaten

In elke stap v/d Customer Journey

Waar kunnen we bij helpen?

Ben je op zoek naar een freelancer? Ben je zelf een freelancer en zoek je werk?

Zoek op deze website: