Instagram ads

Laat je zien op het snelst groeiende social media kanaal

Vaar mee op het succes. 

Instagram is het snelst groeiende social media kanaal met veel jonge gebruikers, dat maar liefst 5,6 miljoen gebruikers heeft. Is jouw doelgroep jonger dan 40 jaar, of beter nog, onder de 20 jaar, dan heb je een grote kans om hier jouw klant te vinden en is reclame op Instagram een uitstekend idee! Dit kanaal dat gericht is op beeld past helemaal bij deze tijd. Met deze praktische tips, scoor jij beter met jouw Instagram advertentie.

Zoek je een ander kanaal om op te adverteren, bekijk dan de andere mogelijkheden:

Online adverteren

1. Richt je op de doelgroep

Segmenteer jouw doelgroep op datgene wat je aanbiedt. Wanneer je een webshop hebt in kookspullen, dan richt je je vanzelfsprekend op diegene die interesse hebben in koken. Ook moet je jouw boodschap afstemmen op deze doelgroep, in beeld en tekst. Wanneer jouw doelgroep jong is, wat op Instagram vaak het geval is, spreek je deze eerder aan met gifjes en emoticons.

Vind jouw ideale klant

Richt je op de doelgroep
Ben relevant met jouw Instagram advertenties

2. Ben relevant met jouw Instagram advertenties

Mensen zitten op Instagram om geïnspireerd, vermaakt of geïnformeerd te worden. Wanneer het overduidelijk is dat je wil verkopen, dat je reclame maakt, dan scrollen mensen zo voorbij jouw advertentie en mis je jouw doel. Zorg er daarom voor dat mensen iets hebben aan jouw advertentie. Maak er daarom een grapje van, geef tips over hoe je iets oplost of geef iets gratis weg zoals een e-book.

3. Zorg voor een vervolg van jouw Instagram advertentie

Een open deur voor velen, maar een advertentie waar je niet op kan klikken (of omhoog swipen in storyinsta) is een beetje nutteloos, behalve dan het brandingseffect misschien. In marketingtermen noemen we dit een call-to-action, de ontvanger aansporen tot actie. Zorg dus dat je advertentie verwijst naar een landingspagina, website, webshop, webinar inschrijving of een andere vorm van actie. Daarmee kan je jouw advertentie beter meten, maar zorg je er ook voor dat de ontvangers zich ergens voor aanmelden wat (uiteindelijk) leidt tot omzet. Als het een reguliere post is en geen advertentie, kan je geen knop of link plaatsen. In dat geval zet je de link in je profiel en vermeld je bij de post de populaire hashtag link in bio #linkinbio ;-)

Conversie optimalisatie tips

Zorg voor een vervolg van jouw Instagram advertentie

4. Overtuig de ontvanger met tekst

Een misvatting is dat een lange tekst niet werkt, met adverteren op Instagram probeer je bezwaren al weg te nemen in de tekst. Ook leg je de belangrijkste voordelen uit van jouw oplossing, waardoor de klant eerder geneigd zal zijn om op jouw advertentie te klikken. Als afsluiter in de tekst adviseren wij altijd om te verwijzen naar de call-to-action, zodat je mensen aanspoort om op die knop te klikken. Dit geldt overigens alleen voor de advertenties in de newsfeed van Instagram, in stories heb je er geen ruimte voor.

Meer tips over teksten

5. Facebook & Instagram adverteren

De eigenaar van Instagram is Facebook, het is daarom mogelijk om dezelfde advertentie op beide platforms te tonen. Dit is mogelijk dankzij de Facebook Business manager. Het mooie is dat je in één campagne tot wel 1.250 variabelen kan maken die worden getoond op verschillende posities op zowel Facebook als Instagram. Hierdoor kan je testen welke foto, kop en/of tekst het beste werkt voor jouw doelgroep. Én welk platform. Dan kan je zomaar tot de ontdekking komen dat reclame maken voor jouw doelgroep het beste kan op Facebook, óf Instagram.

7 tips voor Facebook adverteren

Facebook & Instagram adverteren5
Let op het formaat

6. Let op het formaat

Instagram is oorspronkelijk bedoeld als een mobiele app en hier ligt nog steeds de focus op. De stories in Instagram, ook wel storyinsta genoemd, zijn staand. De meeste video’s worden liggend geschoten en zijn dus nutteloos voor de stories. Wanneer je dezelfde advertentie zowel op de stories als op de newsfeed wil tonen, maar ook  op Facebook, kan je het beste vierkante beelden gebruiken.

Foto's

Video's

7. Influencers gebruiken

Instagram is bij uitstek het platform van influencers. Dit zijn personen met veel volgers die meestal bloggen/vloggen/posten over een bepaald onderwerp, zoals bijvoorbeeld mode, sporten, barbecue, auto’s et cetera. De volgers zijn zo goed als zeker geïnteresseerd in deze onderwerpen en luisteren naar deze influencers. Daarom is het slim om een product aan te prijzen of te laten testen via influencers. Vaak heeft de ontvanger niet eens door dat het reclame is, maar worden op deze manier wel geconfronteerd met het product. Deze vorm van reclame hoeft overigens geen call-to-action te bevatten, maar wanneer een influencer bijvoorbeeld een kortingscode deelt kan het wel.

Influencers gebruiken
Zorg dat men een reden heeft om te reageren

8. Zorg dat men een reden heeft om te reageren

Door interactie te zoeken met de ontvangers van de advertentie op Instagram, kan je het bereik en betrokkenheid enorm vergroten. Dit kan je realiseren door bijvoorbeeld gebruik te maken van een poll of je advertentietekst te eindigen met een vraag. Wanneer jij kleding verkoopt, kan je bijvoorbeeld de vraag stellen: ‘Welke kleur rokje vind jij het leukst, rood of wit?’. Taggen kan ook: ‘Tag diegene die deze actie niet mag missen’. Je geeft de ontvanger hiermee een reden om een reactie achter te laten. Personen die de advertentie niet zien, kunnen de tags wel zien, waardoor je het bereik vergroot.

Wat is engagement?

9. Zorg dat je dicht bij jezelf blijft

Of je nu een persoon bent, of een bedrijf, je hebt een identiteit die bij je past. Blijf daarbij. Mensen die zich anders voor doen dan ze zijn, vallen door de mand en het ‘voelt’ niet echt. Daardoor ga je er ook niet naar kijken. Dit klinkt zweverig maar is het niet. Dit geldt dus ook voor bedrijven: door consequent te communiceren weten de volgers wat ze aan je hebben en haken minder snel af. En als ze wel afhaken, is het niet jouw doelgroep.

Zorg dat je dicht bij jezelf blijft
Ondersteuning Instagram Adverteren

Ondersteuning Instagram Adverteren

Kan je na de tips toch wat ondersteuning gebruiken, bekijk dan de diverse trainingen van Tromp Marketing Academy. Marketeers ontdekken alle ins & outs over het werven van klanten via Instagram Advertenties. 

Trainingen

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!