Engagement

Bouw een band met jouw publiek

Betrokkenheid voor jouw merk vergroten

Engagement is een populaire vorm van marketing en betekent letterlijk betrokken of verbonden zijn. Een band opbouwen met jouw publiek. Maar waarom zou je dat willen?

Het overgrote deel van de mensen oriënteert zich voordat hij iets koopt, zeker bij grotere aankopen. Eerst wordt het aanbod bekeken (vaak op het internet) en aanbieders en producten met elkaar vergeleken. Engagement is het trekken en vasthouden van de aandacht op een positieve niet schreeuwerige manier.

Juist in deze oriënterende fase wil je de potentiële klant zo goed mogelijk informeren, om zo interesse te wekken, vertrouwen te winnen en een band te creëren. Hoe positiever het beeld dat de klant over jouw bedrijf heeft, hoe lager de drempel en hoe groter de kans dat hij bij jou koopt.

Engagement en inbound marketing hand-in-hand

Inbound marketing is een strategie waarbij je met content de aandacht van potentiële klanten trekt en vasthoudt. Engagement is de betrokkenheid of verbondenheid van de ontvanger vergroten en vasthouden. Het doel van de inbound strategie is het trekken van meer klanten en dat bereik je door engagement.

Voorbeeld: Een uitgebreide blog met interessante informatie voor een potentiële klant, die hij leest op jouw website en heeft gevonden via Google is een vorm van inbound marketing. Als de klant op een later moment weer een nieuw interessant artikel van jou leest, is dat engagement. Wanneer de potentiële klant vaker content van jou consumeert, vergroot dit de betrokkenheid.

Engagement en inbound marketing hand-in-hand

Content inbound vs outbound marketing

Engagement tip 1: Funnel – van lead naar klant

Engagement tip 1: Funnel – van lead naar klant

De funnel is de reis die de doelgroep maakt voordat deze klant is. Een persoon kan diverse (vaak digitale) wegen bewandelen voordat hij klant is. De een komt binnen via Google en leest vervolgens diverse blogs doordat hij/zij zich  abonneert op de nieuwsbrief. De ander kom via social media binnen en ziet vervolgens steeds relevante content voor hem via social media. Lang niet iedereen koopt direct jouw product en daarom wil je van een bezoeker een lead maken. Van een lead heb je contactgegevens en weet je wat hij/zij interessant vindt. Door de lead steeds met interessante informatie te voorzien, vergroot je de band. De consument begint jou als autoriteit te zien op dit gebied waardoor de kans stijgt dat deze persoon iets koopt. In een funnel zitten diverse conversie stappen, enkele voorbeelden staan hieronder. Dankzij engagement zorg je ervoor dat elke stap beter converteert = presteert. Een optimale customer journey.

  • Een doorklik naar de volgende pagina van je website
  • Een doorklik vanuit social media naar een landingspagina
  • Een product in het winkelmandje plaatsen
  • Het plaatsen van een bestelling
  • Een download van een gratis e-book
  • De aanvraag voor meer informatie of een offerte
  • Een aanmelding voor de nieuwsbrief

Funnel stap-voor-stap uitgelegd

Engagement tip 2: E-mailen

Zo lang de content relevant is, wordt een e-mail niet als vervelend maar juist als waardevol beschouwd. Iedereen mailt. Sterker nog, 88% van de Nederlanders is ingeschreven op een nieuwsbrief en 73% van hen heeft weleens iets gekocht naar aanleiding van een e-mail. Daarom is e-mailen een zeer effectieve vorm van engagement marketing en bovendien nog gratis ook. Dankzij e-mails met relevante informatie, krijgt jouw merk een breinpositie bij de klant. Ze gaan je onthouden, de betrokkenheid wordt groter. Werken aan een e-mail database is daarom zeer zinvol.

Vergroot de verbondenheid dankzij e-mail

Engagement tip 2: E-mailen

Engagement tip 3: Personaliseren aanbod

Een e-mail is nog vele malen effectiever wanneer deze is gepersonaliseerd. En dan niet alleen de aanhef ‘Beste Jessica’, maar vooral de inhoud. Stel, je bent een vrouw en bent geïnteresseerd in schoenen, dan is het heel handig om te weten wanneer een bepaalde collectie pumps uitkomt of wanneer er korting is op de laarsjes. Wat je niet wilt is informatie over mannenschoenen, dat is niet relevant. Wanneer de e-mails die je stuurt relevant zijn, zal de effectiviteit beter zijn en worden e-mails minder als storend ervaren. Je kunt de engagement verhogen door bepaalde informatie te vragen, zoals geslacht of interesses. De formulieren die je hiervoor gebruikt het liefst zo kort mogelijk houden, want anders wordt het niet ingevuld. In de marketing noemen we dit doelgroep segmentatie.

Richt je op de juiste doelgroep

Engagement tip 4: Retargeting

Retargeting is bezoekers van jouw website die nog niet bij je hebben gekocht, een uitnodiging geven om jouw website weer te bezoeken. Dit kan in de vorm van een advertentie op social media, het liefst zo relevant mogelijk. Je laat in het voorbeeld hierboven aan Jessica een advertentie zien over de schoenen die ze eerder heeft bekeken, of juist een schoen die er op lijkt of een positieve review over de winkel of schoen. Relevante producten tonen die er op lijken zorgt over het algemeen voor meer engagement dan weer hetzelfde artikel tonen, dat komt eerder over als ‘big brother is watching you’. Ben daar dus zorgvuldig mee. 

7 tips voor Facebook adverteren

Engagement tip 4: Retargeting

Engagement tip 5: Content en blogs

Dé inbound marketing techniek is natuurlijk het gebruik van content zoals blogs, het trekken en informeren van bezoekers. Het doel van engagement is het vergroten van de betrokkenheid van de lezers. En een blog is daar perfect geschikt voor, zowel voor het trekken van bezoekers als het vergroten van de betrokkenheid. Stel, je hebt een huis en je wil dat verduurzamen. Je hebt nog geen idee hoe dat werkt en je bent op zoek naar een alternatief voor de CV-ketel op gas. Wanneer er een partij is die je hier alle informatie over geeft, op een website waar je kosteloos je kennis kunt vergroten door het lezen van blogs hierover, zal deze partij in aanzien stijgen. Hier heb je tenminste wat aan! Grote kans dat je ook nog ergens anders gaat kijken, maar ook terugkomt als er meer relevante informatie te vinden is. En anders kan je een retargeting campagne tegenkomen.

De kracht van geschreven content

Engagement tip 6: Kleur bekennen in communicatie

Durf te zijn wie je bent. Probeer uniek en authentiek te zijn. Ook als dat betekent dat hierdoor klanten afvallen. Want wanneer je jezelf onderscheidt, versterk je de band met het publiek die je juist wel zien zitten. Je vergroot de betrokkenheid, engagement. Een sterk voorbeeld is een commercial van Nike waarin ze Colin Kaepernick lieten figureren, een quaterback die zich sterk uit tegen racisme. Dat het een controversieel onderwerp is, bleek uit alle protesten waarbij zelfs Nike schoenen werden verbrand. Maar juist door te kiezen, zorgt het ervoor dat mensen zich met jouw binden. En dat heeft de omzet doen stijgen. 

Campagne Nike

Engagement tip 7: Testen en optimaliseren

Elke stap van de funnel kan je meten en is uit te drukken in een conversieratio, het percentage doorkliks ten opzichte van views. Het is daarom slim om de conversieratio van verschillende content bij te houden, denk aan tekst, filmpjes, foto’s, infographics et cetera, zodat je weet wat het beste scoort. Je kan hiervoor doelen instellen in bijvoorbeeld Google Analytics of Facebook Analytics.  Je hoeft hierdoor niet handmatig de conversie te berekenen, dit wordt automatisch voor je gedaan. De conversieratio zal bij elke doel- en productgroep verschillen, het is dus van belang dat je jouw eigen conversieratio’s bijhoudt. Hoe doe je het ten opzichte van een maand eerder, of ten opzichte van een bepaalde optimalisatiestap? Zo kan je jezelf optimaliseren en ook bepaalde ‘lekken’ constateren in je funnel: bij welk onderdeel verlies je de meeste contacten? Hierdoor optimaliseer je jouw content voor een beter engagement.

Conversie optimalisatie

Wil jij ook meer terugkerende bezoekers die leiden tot klanten?

Engagement is een sterke marketingtechniek met een win-win situatie voor zowel de klant als het bedrijf. De klant wordt een stuk wijzer van de relevante content en het bedrijf krijgt er extra klanten voor terug. Kan jij extra klanten gebruiken? Overweeg dan een training bij Tromp Marketing Academy en leer draaien aan de juiste knoppen.

Ja, ik wil meer klanten

Wil jij ook meer terugkerende bezoekers die leiden tot klanten?

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!