E-mailen

Iedereen doet het

Effectieve online marketing

Iedereen mailt. Sterker nog, 88% van de Nederlanders is ingeschreven op een nieuwsbrief en 73% van heeft wel eens iets gekocht naar aanleiding van een e-mail. Daarom is e-mailen een zeer effectieve vorm van online marketing en bovendien nog gratis ook. Werken aan een e-maildatabase is daarom zeer zinvol.

Wel of niet e-mailen? Wat zijn de valkuilen?

Gezien het feit dat zoveel Nederlanders gebruik maken van een nieuwsbrief, is het advies om te e-mailen zeker ja! Maar de effectiviteit van een nieuwsbrief is van veel factoren afhankelijk. De frequentie is belangrijk, te vaak sturen van e-mails wordt als spam gezien en kan zelfs in de ongewenste e-mail inbox terecht komen. Een pakkende titel is een factor die bepaalt of de nieuwsbrief vaak wordt geopend of niet. Je zou ook eens kunnen proberen om te e-mailen met alleen tekst, zodat het niet op een commerciële nieuwsbrief lijkt. Je wilt opvallen tussen alle concurrenten en dat is tevens het grootste nadeel. De ontvanger kan blind worden van alle e-mails. Doe daarom je best om anders te zijn, waardevolle content te bieden en help de ontvanger met zijn ‘probleem’. Zodra je zinvol bent voor de ontvanger, creëer je een win-win situatie.

5 soorten content voor meer leads

Wel of niet e-mailen? Wat zijn de valkuilen?
E-mailen: Nieuwsbrief of persoonlijke e-mail?

E-mailen: Nieuwsbrief of persoonlijke e-mail?

Eerst het verschil tussen de twee, dat is namelijk de wijze waarop de e-mail tot stand komt. Een persoonlijke e-mail, is een mail naar 1 of maximaal een tiental personen vanuit een persoonlijke inbox. Dit kan bijvoorbeeld via Hotmail, Gmail of Outlook. Een nieuwsbrief is een e-mail vanuit een e-mailprogramma (e-mail marketing software) naar een grotere groep mensen, dit kunnen zelfs duizenden e-mails tegelijkertijd zijn. De nieuwsbrief kan je in het programma mooi opmaken en voorzien van jouw huisstijl, maar dat hoeft niet!

E-mail marketing software

E-mail marketing software

Een verschil in effectiviteit tussen een persoonlijke e-mail of een nieuwsbrief hoeft er nauwelijks te zijn, in een persoonlijke e-mail zijn er al heel veel mogelijkheden. Toch zijn er meerdere redenen om voor een e-mail marketing softwarepakket te kiezen. Dit heeft te maken met gemak, zoals het opmaken van de e-mail maar ook het versturen naar een grote groep. Ook zijn er meer mogelijkheden, zoals bijvoorbeeld het onderscheid maken van e-mailadressen in verschillende productgroepen en het analyseren van de data/effectiviteit. Hierdoor is het mogelijk om je berichten steeds verder te optimaliseren zodat het e-mailen alsmaar effectiever wordt. Het grootste voordeel van e-mail marketing software is toch wel het automatiseren, zodat je bij een bepaalde actie direct een e-mail kunt versturen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch versturen van een bedank/bevestigingsmail bij het aanvragen van een e-book of het plaatsen van een bestelling. Of een automatische opvolgmail na een bepaalde actie. Dit draagt er toe bij dat er veel werk uit handen wordt genomen.

E-mail marketing software vervolg

Enkele voorbeelden van e-mail marketing software zijn Mailchimp, Mailblue en Spotler. Van de eerstgenoemde is er een gratis pakket die echter wel heel veel mogelijkheden mist en de database in Amerika heeft staan, dat is niet handig met AVG: Algemene Verordening Gegevensbescherming. Tromp Marketing heeft veel ervaring met Mailblue en Spotler, beiden Nederlandse aanbieders met een goede functionaliteit. En nee, we hebben geen aandelen ;-)

E-mailen naar een persoonlijke of zakelijke e-mailadres?

Voorbeelden van persoonlijke emailadressen zijn accounts van gmail, hotmail, yahoo, icloud en outlook. Een zakelijk emailadres heeft achter het apenstaartje een bedrijfsnaam, bijvoorbeeld: info@trompmarketing. Bij het inschrijven heb je nauwelijks invloed op het emailadres dat men opgeeft, dus dit is moeilijk te sturen. Bedrijven die B2B actief zijn, zullen eerder zakelijke e-mailadressen ontvangen en B2C bedrijven eerder persoonlijke. Het grootste verschil tussen de twee, is dat zakelijke emailadressen sneller verouderen. Het komt namelijk vaker voor dat iemand ergens anders gaat werken, dan dat zij hun persoonlijke e-mailadres veranderen. Dit betekent dat B2B bedrijven beter hun best moeten doen om hun e-maillijst op orde te houden. E-mailen naar beide groepen vraagt vaak om een andere toon, maar belangrijker is dat de toon aansluit bij de identiteit van de verstuurder.

E-mailen naar een persoonlijke of zakelijke mail?

E-mail marketing funnel

Online marketing bestaat uit een ideale mix van diverse onderdelen met als uiteindelijke doel meer omzet. Allereerst, wil je jouw ideale doelgroep überhaupt bereiken, dan doe je dat effectief met SEO (hoger in Google) en social media (advertenties). Wanneer mensen hun interesse hebben geuit, is het een lead. De beste manier om vervolgens waarde toe te voegen is om te leads te e-mailen. Het liefst zo gericht en persoonlijk mogelijk, wat aansluit bij de behoeften van de ontvanger. Door waardevolle informatie te delen, bouw je een relatie op met de lead, neem je eventuele barrières uit de weg en versterk je het gevoel om uiteindelijk bij joute kopen. E-mailen is een van de laatste stappen van de online marketing funnel, de trechter die zorgt voor meer klanten. Optimalisatie per stap in de deze funnel, zorgt voor meer klanten en omzet.

Wat is een funnel?

Hoe kom je aan een mailadres?

Om te kunnen e-mailen naar leads heb je vanzelfsprekend een e-mailadres nodig. Geef potentiële klanten daarom zoveel mogelijk aanleiding om jou te laten mailen. Het inschrijven voor een nieuwsbrief op je website of het aanvragen van meer informatie. Een gratis weggever (lead magnet) is ook heel effectief om een mailadres te ontvangen. Bewaak altijd heel goed de grens tussen spam en waardevol, ga zorgvuldig om met de mailadressen. Als de bezoeker zich uitschrijft is, is dat voor altijd en heb je niks meer aan het e-mailadres. Gebruik het e-mailadres alleen maar om relevante informatie te sturen.

Meer klanten dankzij leadgeneratie

Is het nu e-mailen of emailen?

Is het nu e-mailen of emailen?

Hoewel de woorden emailen en email heel vaak worden gebruikt, is dat niet wat we met deze blog bedoelen. Email bestaat trouwens wel, spreek je uit als emáj en is het glazuurlaagje dat op sommige pannen zit. Emailen bestaat niet, een emaillen pan wel! Een e-mail is de samenkomst van de woorden electronic mail en is altijd met tussenstreepje. E-mailen is het sturen van een e-mail.

Ideale mix van online marketing voor meer leads

Wil jij ook meer leads, maar weet je niet goed hoe je alle technieken op elkaar moet laten toepassen? Weet je ergens wel dat e-mailen een goede aanvulling is op de online marketingstrategie, maar weet je niet hoe of waar te beginnen? Tromp Marketing helpt je marketeers met het opzetten van een e-mailfunnel voor het werven van meer leads en klanten. 

Ideale mix van online marketing voor meer leads

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!