Propositie

Kies de juiste strategie.

Kies de juiste strategie! 

Wat bied je de klant aan? Dat is wat een propositie is, jouw product of dienst verpakt als een compleet aanbod, overgoten met een marketingsaus. Een marketingstrategie voor het aanbieden van jouw producten. Welke tools heb je om jouw aanbod nog interessanter te maken voor de markt?

Propositie betekenis

Het woord propositie is afgeleid van het Latijnse woord Propono en betekent voorstellen of aanbieden. En dat is precies wat een propositie is, een voorstel of aanbod. (Bron)

Waardepropositie

Waar een propositie een concreet voorstel of aanbod is van een product of dienst, is een waardepropositie een aanbod waarmee je iets oplost voor de klant. Jouw product vertegenwoordigt een bepaalde waarde voor de klant. Als voorbeeld nemen we Tromp Marketing, die marketingtrainingen aanbiedt = propositie. Maar we lossen ook een probleem op, namelijk het beter maken van marketeers in online marketing = waardepropositie. Een zo goed mogelijk aanbod levert jouw klanten dus iets op

Wat is het verschil tussen kern- en merkwaarden?

Waardepropositie

Voordelen van een goede propositie

  • Het vergemakkelijkt de leadgeneratie.
  • Jouw leads zijn van betere kwaliteit, hogere conversie.
  • Zorgt voor consistentie binnen de onderneming, iedereen communiceert hetzelfde aanbod.
  • Maakt jouw aanbod uniek, onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.
  • Prospects zijn eerder overtuigd iets te kopen, dus meer omzet.
  • Je vergroot de waarde perceptie van de (potentiële) klant, je vergroot de waarde van jouw product of dienst.

Leadgeneratie, in 6 stappen meer klanten

Marktonderzoek propositie

Soms is simpelweg je gezonde verstand gebruiken voldoende om te achterhalen of een product iets toevoegt. Wanneer je overweegt om wattenstaafjes te gaan produceren, begeef je je op een markt waar veel aanbod is, met een niet al te onderscheidend product, waar je niet al te veel voor kunt vragen omdat je anders duurder bent dan de concurrent. Dat is een no-brainer. Maar soms kan het wat lastiger zijn, dan is een marktonderzoek een goed idee. Door op voorhand onderzoek te doen, kan je een hoop geld besparen of je product anders ontwikkelen. Neem bij het marktonderzoek ook een concurrentieanalyse mee en zorg dat een van de uitkomsten de ideale prijsstrategie is. Op de website van het KVK staan enkele onderzoeksmethoden.

KVK marktonderzoek

De ultieme customer journey in 7 stappen

Marktonderzoek propositie

Propositie voorbeelden

Enkele voorbeelden en onderdelen van een goede (waarde)propositie zijn:

  • Het benoemen van de voordelen van jouw product of dienst voor de klant.
  • Uitleggen welke problemen jouw product oplost voor de klant, of zelfs voorrekenen indien dit mogelijk is.
  • Een uitgebreide productomschrijving, specificaties en garanties.
  • Eventuele extra’s, zoals gratis verzending of een gratis product
  • Bezwaren uit de weg nemen, de drempel verlagen.
  • Uitleggen waarom juist jouw product of dienst onderscheidend is ten opzichte van de concurrentie.
  • Duidelijke foto’s en/of video’s.
  • Alle informatie aantrekkelijk verpakt op een landingspagina en/of een brochure, uiteraard in de huisstijl van het bedrijf.
  • Prijsstelling, wat kost jouw product, ook ten opzichte van de concurrentie.
  • Het product zelf, denk van tevoren goed na of doe marktonderzoek of jouw product wel iets toevoegt.
Propositie voorbeelden

Het waardepropositiecanvas

Focus met jouw bedrijf én product op oplossingen, pijnpunten en functionaliteiten, om een zo goed mogelijke aansluiting op de markt te vinden. 

Strategie positionering propositie kernwaarden 28Positionering

Propositie wordt vaak verward met positionering. Positionering is de positie van het bedrijf ten opzichte van de concurrent, het liefst onderscheidend dus. Propositie is er meer op gericht waarom de potentiële klant de voorkeur zou moeten hebben voor jouw product of dienst, het creëren van waarde dus.

Doelgroep bepalen

USP’s

USP’s zijn Unique Selling Points, onderdelen waarin je uitblinkt. Je kan USP’s voor een organisatie en voor producten benoemen, hier zitten verschillen in. Het is slim om de USP van jouw organisatie, jouw specialisme, zo snel mogelijk te benoemen in jouw communicatie. Dus als eerste zin op jouw website of direct op jouw visitekaartje. Bij Tromp Marketing is dat natuurlijk Academy. Probeer algemene dertien in een dozijn unique selling points te voorkomen, zoals een goede prijs/kwaliteitsverhouding, goede bereikbaarheid. Dat is namelijk niet uniek. USP’s van een product zijn vaak wat omvangrijker, hier kan men de unieke eigenschappen benoemen van het product zoals omschreven bij de propositie voorbeelden hierboven.

Meer klanten - van lead naar klant in 7 stappen

USP’s - Unique selling points
De juiste propositie voor jouw bedrijf

De juiste propositie voor jouw bedrijf

De juiste propositie is het halve werk. Wanneer jouw propositie ‘niet klopt’, zal men niet snel jouw product kopen. Wil jij wel een propositie die klanten trekt? Onze missie is om marketeers beter te maken in hun vak zodat zij (meer) klanten werven voor hun bedrijf. Benieuwd hoe? 

Leer hoe je een goede propositie maakt

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

 

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!