Leads

Potentiële klanten

En waarom heb je het nodig?

Een lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst en laat dit op de een of andere manier merken. Dit kan bijvoorbeeld het vragen van meer informatie zijn, een aanvraag voor een offerte, het downloaden van een whitepaper of het abonneren op een nieuwsbrief. Een lead wordt ook wel een prospect genoemd, maar dat is onterecht. Een prospect is een potentiële klant. Een prospect die zijn interesse uit, is een lead. 

Meer omzet dankzij leads

Een lead begeeft zich in het voortraject van de verkoop. Lang niet iedereen koopt direct een product, maar wanneer iemand aangeeft dat hij/zij geïnteresseerd is, kan je deze persoon (later) verleiden om alsnog een aankoop te doen. Daarom zorgen leads voor meer omzet. Je maakt van een koude lead, een warme lead door je merk lading te geven, te informeren, waarde toe te voegen, leuke content te delen, te communiceren. Zo doe je er alles aan om van iemand die geïnteresseerd is, een klant te maken. 

Meer omzet dankzij online marketing

B2C of B2B lead

Leads zijn altijd geïnteresseerde mensen, of het nu particulieren (B2C, business to consumer) zijn of medewerkers van een bedrijf (B2B, business to business). Dezelfde persoon kan beide rollen vervullen, want een medewerker van een bedrijf gaat ook gewoon naar huis en is dan een consument. Het advies is dan ook altijd om een lead persoonlijk te benaderen, op een vriendelijke en uitnodigende manier. Sta open voor een dialoog en houd het luchtig en positief en geef zoveel mogelijk informatie als er gevraagd wordt. Het enige verschil in het benaderen van een B2C of B2B is het soort informatie en de toon. Bij een advocatenkantoor zal je eerder een formeel taalgebruik hanteren dan voor klanten van een speelgoedwinkel.

Bepaal jouw doelgroep

Website leads

Een van de beste bronnen voor het verkrijgen van leads, is een website. Een website kan worden gevonden door Google, social media en direct bezocht worden. Er zijn tal van manieren te verzinnen om meer website bezoeken te krijgen en daarmee ook meer website leads. Eenmaal op de website, wil je de bezoeker interesseren voor jouw product met content, zoals interessante video’s, mooie foto’s en goede tekst. Als de interesse is gewekt, wil je de drempel zo laag mogelijk houden om te reageren, zonder dat het opdringerig of irritant wordt: dat is een dunne grens. Enkele voorbeelden van het genereren van website leads is een call to action (CTA) knop, een weggever met interessante content, inschrijven op de nieuwsbrief of een simpele emailknop.

Meer leads dankzij een professionele website

Website leads
Leadgeneratie

Leadgeneratie

Leadgeneratie is een marketingstrategie voor de acquisitie van geïnteresseerden, wat uiteindelijk moet leiden tot meer klanten en omzet. Omdat je zelf in de lead bent, heb je meer controle over de uitkomst en het effect. Naast website leads zijn er meerdere manieren om leads te genereren. Social media is een sterke bron voor leads, de kans is zeer groot dat er klanten voor jou aanwezig zijn tussen de miljoenen gebruikers. Sterker nog, je kan zeer goed differentiëren, met een beperkt advertentiebudget kan je precies de juiste doelgroep aanspreken. Een andere effectieve manier voor leadgeneratie is e-mailmarketing. Je kan jouw boodschap direct bij jouw ontvanger brengen. Zorg wel voor originaliteit en voorkom dat je in de spamfolder terecht komt.

Social Media kanalen

Lead Marketing

In de marketing kan je leads onderverdelen in verschillende stadia. Een lead die zijn interesse heeft getoond door het downloaden van een whitepaper, is een Marketing Qualified Lead (MQL). Deze persoon hoeft nog niet toe te zijn aan het kopen van een product, maar kan je nu wel gaan voeden met interessante informatie. Wanneer een MQL meerdere keren interactie heeft gehad of meerdere acties heeft gedaan op de website, wordt het een Sales Qualified Lead (SQL). De SQL staat op het punt een beslissing te nemen en dankzij de voeding die je hebt gegeven kiest hij waarschijnlijk voor jou.

Acquisitie van geïnteresseerden

Marketing Qualified Lead MQL Sales Qualified Lead SQL
Lead Nurturing

Lead Nurturing

Het modewoord lead nurturing is hetgeen wat hierboven al beschreven staat, namelijk het stapsgewijs nieuwe informatie geven aan prospects, leads of geïnteresseerden om ze te begeleiden naar het maken van een beslissing. Mooi van de huidige tijd is dat lead nurtering steeds meer geautomatiseerd kan worden, waardoor één keer goed instellen en monitoren volstaat. Om de effectiviteit van lead nurturing te verhogen, maak je binnen je strategie meerdere doelgroepen waar je de activiteiten op richt. Zo geef je andere informatie aan een medewerker van een marketingafdeling dan aan de directeur van een multinational. Door de boodschap af te stemmen op de ontvanger, is de kans van slagen groter.

Zorg voor meer betrokkenheid, engagement

Meer leads

Wil jij ook meer leads? En meer klanten dankzij een goede customer journey van jouw leads?

Download dan nu het gratis E-Book '7 klanten per dag in 4 stappen'.

Meer leads

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!