Jouw doelgroep

Is geen speld in de hooiberg

Wie past bij jou?

Welke mensen vinden jouw product of dienst interessant? Waar kan jij je het beste op richten? Deze keuze maak je als het goed is niet vaak, maar wel goed. Hoe beter je weet op wie jij je richt, hoe groter jouw succes.

Definitie doelgroep

Volgens de Van Dale is de definitie van doelgroep: Degene die je bij een bepaalde bezigheid op het oog hebt.

Wat is een doelgroep?

In de marketing is de doelgroep de markt waarop je je richt. Dit is een zeer belangrijk element en de doelgroep is de basis van verdere (marketing)activiteiten en eventueel ook het product zelf. De look-and-feel en gevoel moet aansluiten bij je doelgroep. Hoewel dit bijna zweverig klinkt, is het een ‘natuurlijk’ proces waarbij je de voorkeuren van jouw doelgroep matcht met het merk/product en de verwachting die daarbij hoort. Zo horen bij Lidl primaire kleuren en schappen die worden gevuld met pallets en dozen, dat past bij de beleving van de doelgroep dat de producten goedkoop zijn. Andersom werkt dit ook zo bij bijvoorbeeld Rituals: donkere kleuren voor de ambiance, mooie vormgeving en een bijna huiskamerachtige sfeer, daar is de doelgroep bereid meer voor te betalen.

Wat is een doelgroep?
Doelgroep segmentatie

Doelgroep segmentatie

Jouw doelgroep kan je onderverdelen in kleinere doelgroepen, dat noem je segmentatie. Of dit nodig is, hangt sterk af van wat je aanbiedt, maar bij een groot merk als bijvoorbeeld Volkswagen is dat noodzakelijk. De doelgroep segmentatie is afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt, maar is toch altijd verbonden met elkaar. Aan de hand van Volkswagen als voorbeeld, hieronder een uitleg van segmentatie van producten- en campagne doelgroepen.

Doelgroep van een merk

Voor wie is jouw merk bedoeld? Wat is het doel van jouw merk? In het geval van Volkswagen zijn dit oorspronkelijk auto’s voor het volk, hoewel dit in de loop der jaren natuurlijk wel is geëvolueerd. In de jaren 50 was men blij met een betaalbare auto, maar de behoeften en daarmee de merkwaarden zijn uitgebreid. Hierdoor is Volkswagen nog steeds een auto voor het volk, die tegenwoordig zaken belangrijk vindt zoals: betrouwbaarheid, veilig weggedrag, degelijkheid, comfort, goede restwaarde, zekerheid en een vlot maar anoniem voorkomen. En als je daar niet bij wil horen, dan kies je een auto met een ander imago zoals een Alfa.

Logo laten ontwerpen

Doelgroep van een merk
Doelgroep van een product/dienst

Doelgroep van een product/dienst

Binnen een doelgroep van een merk, kan je voor jouw producten verschillende doelgroepen segmenteren. De kleinere Volkswagen Polo heeft namelijk een heel andere doelgroep (jong en oud, kleine gezinssamenstelling, tweede auto?) dan de grotere Volkswagen Passat (zakelijk, grotere gezinssamenstelling, 30-60 jaar). Wel allebei dezelfde merkwaarden, toch een andere doelgroep.

Doelgroep van een campagne

Een campagne is een marketingactie gericht op een bepaalde doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld een e-mailing zijn voor de verkoop van gebruikte auto’s aan personen die een aantal jaar geleden een tweedehands auto hebben gekocht of een wintercheck voor personen met een leaseauto. In beide voorbeelden segmenteer je de doelgroep alleen voor deze campagne. Deze segmentatie kan je bijvoorbeeld ook gebruiken voor het bepalen van de doelgroep van een social media campagne/ advertentie.

Doelgroep van een campagne
Doelgroep bepalen

Doelgroep bepalen

De doelgroep bepalen is eigenlijk een kip-ei verhaal. In sommige gevallen bepaal je eerst de doelgroep en daar stem je een merk, product of campagne op af. Neem als voorbeeld de magere smeerkaas: ‘slankie’, dit is bedacht voor een specifieke doelgroep die graag een mager beleg op zijn brood wil met als doel minder calorieën binnen te krijgen en af te vallen / op gewicht te blijven. Dit product is specifiek voor de doelgroep ontwikkeld.

Doelgroep bepalen vervolg

In andere gevallen heb je een mooi product en daar moet een doelgroep voor worden bepaald. Als voorbeeld kan je een ambachtelijke olijfolie uit Italië nemen. Dit is een product, maar je kan er wel een merk en gevoel bij creëren die gericht is op een doelgroep die het aanspreekt. Een ander goed voorbeeld is Chiquita. Ja, gewoon bananen, maar het is een fantastisch merk die zich door een bepaalde positionering richt op de doelgroep die gevoelig is voor merk, kwaliteit en duurzaamheid. Of dat allemaal klopt, kan je je vraagtekens bij zetten, maar het werkt wel. Check trouwens voor de gein eens de gave website van Chiquita.

Website Chiquita

Doelgroep analyse

Bij een doelgroep analyse wordt onderzocht en vastgelegd welke doelgroep het best past bij een merk, product of campagne. Om de analyse zo compleet mogelijk uit te voeren, kijk je naar meerdere factoren. Enkele voorbeelden:

Geografische gegevens:

  • In welk(e) land/provincie/stad woont de doelgroep?
  • Wat is hun cultuur en/of geloof?
  • Speelt het klimaat een rol?
  • Is de doelgroep eerder stedelijk (urban) of landelijk (nature) gericht?
Geografische gegevens:

Demografische gegevens:

  • Welke leeftijd past het beste bij de doelgroep?
  • Wat is de gezinssamenstelling?
  • Welk geslacht heeft mogelijk een voorkeur?
  • Wat zijn de politieke voorkeuren van de doelgroep?
  • Wat is het inkomen van de doelgroep?

Conversie gegevens:

  • Gaat de doelgroep makkelijk over tot aankoop?
  • Is bezit of huur aannemelijker bij de doelgroep?
  • Wat is de beleving bij jouw product/merk?
  • Hoe doet de concurrentie het?

Conversie optimalisatie

Doelgroep onderzoek

Moet je nu echt een grootschalig (duur) onderzoek doen om je doelgroep te bepalen? Nee hoor, bij MKB-bedrijven helpt het vaak om simpelweg het gezonde verstand te gebruik. Vaak heb je al klanten, die je persoonlijk kent en vragen kunt stellen. Andere bronnen voor het onderzoek naar je doelgroep zijn bijvoorbeeld Google, vrienden, literatuur, KVK, collega’s, CBS en vakbladen. Het is aan te raden om alle bevindingen overzichtelijk te documenteren, zodat je goed inzichtelijk krijgt wie nou jouw doelgroep is. Jouw doelgroep is de basis van de rest van jouw activiteit, dus onderschat het onderzoek niet. In een paar sessies kan je jouw doelgroep nauwkeurig bepalen, dus neem voor jezelf die tijd en onderscheid je van de concurrentie.

Kernwaarden doelgroep

Uit het onderzoek naar jouw doelgroep, plus de kenmerken van jouw merk / product, vloeien de kernwaarden die daarbij passen. Jouw kernwaarden behoren tot jouw identiteit en zijn zeer krachtige instrumenten, waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Enkele voorbeelden van kernwaarden kunnen zijn: innovatief, optimisme, traditioneel, efficiënt of veilig. Je kan natuurlijk meerdere kernwaarden toedichten aan een merk of product. Deze kernwaarden kan je vertalen in jouw logo, beeldmerk en huisstijl wat super krachtig is voor de communicatie naar/met jouw doelgroep. Ze zullen zichzelf, en het merk, herkennen.

Wat zijn kern- en merkwaarden?

Propositie

Propositie

Wanneer de doelgroep analyse / onderzoek is afgerond en de positionering duidelijk is, kan je werken aan de beste propositie voor jouw doelgroep. Het aanbod, dat naadloos aansluit op dat wat jouw doelgroep wil. Het onderscheidende vermogen van jouw merk of product. Dit kan een combinatie van voordelen (USP’s – Unique Selling Points) zijn, een slogan en/of een product dat hier perfect bij aansluit.

De perfecte propositie

Marketingplan / ondernemersplan

Het bepalen van jouw doelgroep is essentieel voor jouw marketing, positionering en propositie en hoort zeker een onderdeel te zijn van het marketingplan. Wat ons betreft mag je het zelfs breder trekken en het marketingplan onderdeel laten zijn van jouw ondernemersplan. Hoe jij je presenteert en positioneert in de markt, heeft namelijk ook direct invloed op alle andere activiteiten van jouw onderneming. Als je consequent bent in ieder geval. Zo zegt waar jij je vestigt iets over jouw merk en ook zelfs zoiets kleins als het soort visitekaartje. In de ideale wereld, laat jij jouw kernwaarden doorschemeren in alles wat je doet. En dat hoeft helemaal niet moeilijk te zijn, het kost alleen een beetje aandacht. En aandacht maakt alles mooier.

Bouw een band met jouw publiek

Marketingplan / ondernemersplan
Teksten en blogs voor doelgroep

Teksten en blogs voor doelgroep

Een ander voorbeeld zijn de teksten die je schrijft naar/voor jouw doelgroep. Vanzelfsprekend noem je de jeugd niet ‘u’. De toon, hoeveelheid informatie, woordkeuze, lettertype en presentatie zijn allemaal zaken die je kunt afstemmen op jouw doelgroep.

De kracht van geschreven content

Communicatie naar doelgroep

Over de communicatie naar jouw doelgroep valt zo veel te zeggen, dat we hier een apart hoofdstuk voor hebben geschreven.

Communiceren met jouw doelgroep

Communicatie naar doelgroep
Tromp Marketing geeft richting

Tromp Marketing Academy geeft richting

Tromp Marketing Academy helpt marketeers met het bepalen van de juiste doelgroep. Dit is een zeer belangrijk onderdeel en de basis waarop de rest van de marketing / positionering wordt bepaald. Qua werk is het bepalen van de doelgroep maar een fractie van alle werkzaamheden. In de uitwerking van het neerzetten van een merk / product / website / campagne gaat veel meer werk zitten. Sla deze stap daarom niet over, want het kan je een hoop werk in de toekomst besparen. Belangrijker nog is de effectiviteit van jouw marketing, die vele male hoger is als de juiste doelgroep wordt aangesproken.

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:

Hans Nabuurs
Beste lezer, ik zou graag informatie willen ontvangen inzake warme acquisitie en de kosten hiervan.
Bij voorbaat dank voor de medewerking.
Met vriendelijke groet,
H Nabuurs

Tromp Marketing
Beste meneer Nabuurs,

Hartelijk dank voor je reactie.

In het geval van warme acquisitie, kent de ontvanger het bedrijf al.

De eerste stap, komt van de geïnteresseer de zelf. Om ervoor te zorgen dat deze stap gezet wordt, wil je zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google (dankzij SEO) of via online advertenties (SEA of op Social Media) door een relevante doelgroep.

Wanneer de geïnteresseer de contact opneemt met het bedrijf, noemen we dit een lead. Door de lead regelmatig van interessante en relevante informatie te voorzien, versterk je de connectie. De lead gaat jou als waardevol zien. Wanneer je dan een aanbod doet, spreek je van warme acquisitie.

Het tegenovergestel de is koude acquisitie: een aanbod doen aan iemand die nog nooit van je gehoord heeft. De kans dat je omzet haalt uit deze methode, is substantieel kleiner. Gemiddeld zijn er 7 contactmomenten , voordat er een aankoop plaatsvindt. Daarom is warme acquisitie veel effectiever.

Meer informatie over acquisitie vind je hier: https://www.trompmarketing.nl/leads/acquisitie

In een persoonlijke e-mail zullen we de mogelijkheden verder uiteenzetten.

Met vriendelijke groet,

Tromp Marketing



Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!