Meer klanten

Dankzij online marketing

Het doel van online marketing

Dé reden dat (online) marketing bestaat, is het werven van klanten. Zo lang als marketing er is, heeft het altijd als doel gehad om meer omzet voor het merk te genereren. Meer dan honderd jaar geleden stonden er al grote billboards langs de weg van Coca-Cola of advertenties in de krant van Ford. Ja, marketing kost geld, maar uiteindelijk levert de investering nieuwe klanten op waarmee de investering wordt terugverdiend en overtroffen. Maar, wáár moet je in investeren?

Klanten werven met online marketing

Dankzij online marketing is de manier hoe we klanten werven geoptimaliseerd. Het doel van de marketing is niet veranderd, maar wel hoe we meer klanten werven. Dankzij online marketing is het mogelijk om direct de juiste doelgroep aan te spreken. Wanneer de interesse is gewekt, kunnen we de potentiële klanten van informatie blijven voorzien en vertrouwen winnen. Eén-op-één. Je kan elke stap volgen, zodat de kans op nieuwe klanten een stuk groter wordt.

Moderne acquisitie

Klanten werven

Klantreis = Funnel

De funnel wordt vaak genoemd bij online marketing en dat is terecht. Het is een weergave in de vorm van een trechter, die de klantreis schematisch weergeeft. Het uiteindelijke doel van de marketingactiviteiten is om nieuwe klanten te werven, maar voordat iemand bereid is om geld aan jou uit te geven, zijn er een aantal zaken aan vooraf gegaan. De funnel start met een hele grote groep en gaandeweg vallen er steeds meer mensen af. Degene die overblijven, zijn jouw nieuwe klanten. Optimalisatie van elke stap, zorgt voor meer klanten en omzet.

Vereenvoudigde stappenplan funnel voor meer klanten

Het optimaliseren van je funnel zorgt voor meer klanten. Later in dit artikel leggen we uit welke onderdelen concreet nodig zijn, maar eerst laten we zien wat we willen bereiken per stap.

  • Het begint bij het bereiken van de juiste doelgroep, je wil gevonden worden. Hiermee zorg je ervoor dat potentiële klanten je leren kennen (branding), maar geef je ze ook de kans om tot interactie over te gaan.
  • En interactie is precies wat je wil. Dat kan het volgen zijn van jouw social media kanaal, het bezoeken van jouw website, klikken op ‘meer lezen’, et cetera. Je wil de interesse wekken bij jouw doelgroep.
  • De volgende stap is ervoor zorgen dat de doelgroep overgaat tot actie. De bezoeker wordt hier een lead, hij toont interesse door het achterlaten van zijn gegevens, vaak in ruil voor een gratis weggever of voor meer informatie.
  • De laatste stap is dat de lead zo enthousiast over jou is, dat hij/zij overgaat tot het kopen van jouw product.

Alles over de marketing funnel

Stappen funnel voor meer klanten

Het belang van een klantenreis

Het komt zelden voor dat iemand direct bij de eerste ontmoeting iets koopt. Stel je voor dat je een onbekende man op straat tegenkomt en hij zegt: ‘Hoi ik ben Jan en ik verkoop mijn auto: kopen?!’. Grote kans dat jouw eerste reactie is: ‘Hoezo, ik ken je niet eens?!’ en ‘Mocht ik je al kennen en ik ben ‘toevallig’ geïnteresseerd in een auto, dan wil ik eerst weleens wat meer weten over die auto.

In de echte wereld, ligt het initiatief bij de klant. Hij gaat zelf op zoek naar een product of komt iets tegen dat zijn interesse wekt. Als dat een fysieke showroom is, maak je eerst even kennis, je wekt vertrouwen. Als alles ok is, komt het aanbod pas als laatste stap. Dit werkt met online marketing precies zo! Eerst een aanbieder zoeken of tegenkomen, kennis maken, vertrouwen winnen, informeren en dan pas het aanbod.

Zorg voor betrokkenheid bij je doelgroep

Welke 7 stappen zet je concreet voor meer en nieuwe klanten

Nu dat we de theorie hebben besproken voor hoe je online klanten werft, volgen hier concrete stappen die je uitvoert voor meer klanten.

1. Facebook adverteren

Een van onze favoriete manieren om online te adverteren is via Facebook. De voornaamste reden is dat Facebook alleen al in Nederland 10,4 miljoen gebruikers heeft, dat is na WhatsApp het grootste social media platform in Nederland. De kans dat jouw klant daar tussen zit is dus groot. Op Facebook zijn er tal van manieren om de doelgroep heel gericht te benaderen. Hierdoor zijn de advertenties, mits goed opgesteld, zeer effectief.

7 tips over Facebook adverteren

Facebook adverteren
SEO – zorg dat klanten je vinden

2. SEO – zorg dat klanten je vinden

SEO is een website zo optimaliseren dat deze hoog komt te staan in Google. De klant oriënteert zich steeds meer online, corona heeft deze ontwikkeling weer een extra boost gegeven. En dat is te begrijpen, de klant kan vanaf de bank makkelijk verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Het gros van de potentiële klanten gaat voor gemak en klikt op de eerste zoekresultaten in Google. De kans is super klein dat hij verder bladert naar de 2e of 3e pagina, wat betekent dat wanneer jij niet hoog in Google staat, je direct geïnteresseerden misloopt! Hoe meer bezoekers je op je website krijgt, hoe meer omzet je in theorie kunt genereren.

Alles over SEO

3. Vertrouwen winnen van klanten - Engagement

Vertrouwen winnen doe je door authentiek te zijn, jezelf. Probeer niet een dertien in een dozijn bedrijf te zijn, maar durf kleur te bekennen. Een goede herkenbare huisstijl kan zeker het verschil maken. Ditzelfde geldt voor foto’s, het is niet erg om stockfoto’s te gebruiken, maar gebruik zeker ook echte foto’s van jezelf en het bedrijf. Mensen willen weten met wie ze te maken hebben en willen zich verbonden met iemand voelen, engagement. Verder is het slim om zo open en transparant mogelijk te zijn, laat al je gegevens zien op je website, zoals het adres, telefoonnummer, KVK-nummer et cetera.

Wat is engagement? 

Vertrouwen winnen van klanten - Engagement
Lead – Potentiele klant toont interesse

4. Lead – Potentiële klant toont interesse

Een lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst en zijn gegevens achterlaat, meestal alleen een e-mailadres en een naam. Dit kan bijvoorbeeld doordat hij/zij meer informatie aanvraagt, een aanvraag doet voor een offerte, een e-book downloadt of zich abonneert op een nieuwsbrief. Een lead wordt ook wel een prospect genoemd.

Een lead begeeft zich in het voortraject van de verkoop. Lang niet iedereen koopt direct een product, maar wil gewoon eerst meer informatie. Wanneer iemand zijn gegevens achterlaat, betekent dit in feite dat ze geïnteresseerd zijn. Nu ben jij aan zet om deze persoon op zo’n wijze te informeren en enthousiasmeren, dat hij/zij het product bij jou koopt. Lang niet iedereen koopt direct jouw product, je kan een lead jaren later alsnog verleiden tot een aankoop.

Leadgeneratie 2.0

5. E-mailen – Blijf in contact met je nieuwe klant

Mensen die al met jou in aanraking zijn geweest en jou kennen, zijn de belangrijkste groep potentiële klanten. Je maakt van een koude lead, een warme lead door je merk lading te geven, te informeren, waarde toe te voegen, leuke content te delen, te communiceren. Het ideale medium hiervoor is e-mail. Zorg voor een goede balans van zichtbaar zijn, maar niet irritant vaak spammen. Wanneer je waardevol of relevant bent voor de ontvanger, creëert dat een breinpositie bij de potentiële klant en is de kans op interactie groter. Een bijkomend voordeel is dat e-mailen gratis is.

Effectief communiceren dankzij e-mail

E-mailen – Blijf in contact met je nieuwe klant
Aanbod – Propositie waar je U tegen zegt

6. Aanbod – Propositie waar je U tegen zegt

Met alleen maar leuke berichten mailen ben je er nog niet, je wil namelijk dat de lead een klant wordt. Je hebt hem of haar nu kennis met je laten maken en warm gemaakt voor een aankoop, nu is het tijd voor een super goed aanbod. Zorg voor een helder aanbod, zodat het duidelijk is wat de ontvanger kan verwachten. Verder moet de prijsstelling duidelijk zijn en passen bij wat je aanbiedt, ook qua concurrentie. Het helpt als je een motief benoemd, hetgeen dat je oplost voor de klant. Dit kan je doen door het einddoel te benoemen. Een simpel voorbeeld is een stofzuiger, die zorgt voor een stofvrij huis. Dat is de kernbehoefte van de klant. Slim is ook om enkele extra’s te benoemen, dat kan gratis verzending zijn of een klein aanvullend cadeautje.

An offer you can't refuse

7. Conversie – hoe wordt een lead klant?

Eenmaal het aanbod gedaan, hoef je niet simpelweg te ‘wachten’ voordat de potentiële klant toehapt. Er zijn tools die ervoor zorgen dat de klant voor jou kiest. Hier enkele voorbeelden:

a.     Reviews. Jij kan wel zeggen hoe belachelijk goed je bent, maar wanneer een ander dat over jou zegt is dat net even wat geloofwaardiger. Zorg daarom voor reviews. Het is slim wanneer de klant ‘toevallig’ die reviews tegenkomt net nadat hij een aanbod heeft gehad.

b.     Retargeting. Een goede manier om leads te herinneren aan het aanbod is retargeting. Dit zijn advertenties in social media gericht aan een specifieke doelgroep. Je kan dit ook gebruiken om je reviews te laten zien. Retargeting kan je samen met e-mail toepassen.

c.     Tijdelijkheid. Wanneer aanbod slechts tijdelijk beschikbaar is, moet de ontvanger de knoop doorhakken. Ja of nee. Wanneer deze tijdelijkheid er niet is, kan de lead denken: ‘nou, dat komt wel een keer’. Met het gevaar dat de koop nooit doorgaat.

d.     Focus. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Dit kan je doen met een landingspagina, waarop de enige knop die van ‘kopen’ is. Zorg dus dat er geen menuknoppen of andere doorlinks opstaan.

Meer tips staan onder het kopje conversie optimaliseren.

Conversie tips

Conversie – hoe wordt een lead klant?

Bonus tip: Klanttevredenheid

Blije klanten zijn terugkerende klanten. Maar ook positieve reviews. En goede mond-op-mond reclame. Een klant tevreden houden kost minder dan het werven van klanten en zijn dé ambassadeurs van jouw bedrijf. Helaas komen we ook voorbeelden tegen van hoe het niet moet; voor duizenden euro’s campagnes opzetten om klanten te werven, vervolgens afspraken niet nakomen waardoor er aan de achterkant weer net zoveel klanten weglopen. Zorg daarom dat de basis van je bedrijf op orde is en dat je doet wat je belooft. Dit helpt enorm bij het werven van nieuwe klanten en het opschalen van jouw bedrijf.

Wil jij ook meer klanten?

Door aan de juiste (online) marketingknoppen te draaien, zorg je ervoor dat je meer aanvragen leads en uiteindelijk meer klanten realiseert. Weet je niet precies hoe je dit doet, overweeg dan een training bij Tromp Marketing Academy en leer hoe je dankzij de Customer Magnet Methode™ meer klanten werft.

Trainingen

Wil jij ook meer klanten?

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!