Social media kanalen

Hoe maak je de meeste impact?

Communiceren met jouw volgers.

Social media kanalen zijn niet meer weg te denken in onze maatschappij en worden soms zelfs verafschuwd, omdat mensen hier zoveel tijd aan besteden. Ondanks verontrustende aandacht in de media, brengen social media kanalen juist ook veel goede dingen voort. Het is een plek waar mensen elkaar ontmoeten, informatie vinden en inspiratie opdoen. Social media kanalen zijn vaak de eerste stap bij de verkenning naar iets nieuws. En omdat sociale media kanalen zo’n ontzettende aantrekkingskracht hebben op zijn volgers, is dat een enorme communicatie kans voor jou.

Welk social media platform moet je kiezen?

En dan hebben we het hier over welk kanaal je moet kiezen als bedrijf. Kiezen inderdaad, want focus is beter dan versnipperde aandacht. Beter 1 of 2 kanalen heel goed inzetten, dan alles maar half doen. Wat zijn de overwegingen?

Welk social media platform moet je kiezen?

Waar moet je op letten?

  • Bepaal jouw doel, wil je leads genereren, naamsbekendheid vergroten, een relatie opbouwen met de klant of beleving om jouw merk creëren?
  • Voor wie is deze boodschap, wat is jouw doelgroep. Zijn dit jongeren, is het zakelijk (B2B), wat zijn de interesses van jouw doelgroep et cetera.
  • Wat is jouw boodschap? Wat heb je te communiceren? En hoe / op welk sociale media platform komt dit het beste over?
  • Heb je een niche of mainstream product?
  • Pas de content aan voor het social media kanaal. Stories op Instagram zijn bijvoorbeeld verticaal terwijl video’s op YouTube horizontaal zijn.

Marketingstrategiën

Wie is jouw doelgroep?

Kies het kanaal dat past bij jouw doelgroep.

Doelgroep bepalen

Welke social media kanalen zijn populair in Nederland?

Het is bijna niet voor te stellen en toch is het waar, maar liefst 96% van alle Nederlanders (van 15 jaar of ouder) is actief op social media kanalen. Gemiddeld besteden we 98 minuten per dag aan social media en het gebruik neemt ook toe. Dit blijkt uit cijfers uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020 dat in begin 2020 is uitgevoerd. Op het moment van schrijven is het onderzoek in begin 2021 nog niet uitgevoerd, maar aannemelijk is dat de cijfers verder zijn gegroeid in verband met de corona pandemie. Hieronder volgen de social media kanalen in volgorde van populariteit in Nederland

Social media kanaal: WhatsApp

1. Social media kanaal: WhatsApp

Bijna 90% van alle Nederlands (12,1 miljoen) gebruikt WhatsApp en twee derde van alle Nederlanders (9,3 miljoen) dagelijks. Dat maakt WhatsApp by far het grootste social media kanaal van Nederland. Hoewel de populariteit hoog is, zijn er qua online marketing beperktere mogelijkheden ten opzichte van andere kanalen. De meest gebruikte manier is het een-op-een chatten met een bedrijf, hiervoor is het WhatsApp bedrijfsaccount in het leven geroepen. Dit is een zeer laagdrempelige manier voor klanten om in contact te komen met bedrijven. WhatsApp is overigens van Facebook en heeft hier destijds miljarden voor betaald, vooral vanwege de enorme populariteit. Het verdienmodel is nog altijd redelijk onduidelijk en natuurlijk zijn er ook complotten dat Facebook de data misbruikt. Dat terzijde. Grappig feitje is dat Nederlanders gemiddeld in 7 WhatsApp groepen actief zijn.

2. Social media kanaal: Facebook

Hoewel er steeds minder jongeren (15-19 jaar) actief zijn op Facebook en het Cambridge schandaal het imago zou hebben geschaad, is het aantal Facebookgebruikers toch gegroeid van 10,1 naar 10,4 miljoen gebruikers in 2020. Dat is een superknappe prestatie, zeker ook gelet op de groei van de andere social media kanalen. De dagelijkse gebruikers zijn ook gestegen naar 7,1 miljoen, dat betekent dat bijna de helft van alle Nederlanders dagelijks op Facebook zit. De les die je hieruit kan leren, is dat de kans heel groot is dat jouw klant op Facebook zit, behalve als jouw doelgroep jonger is dan 20 jaar (51%). Facebook adverteren is een paradijs voor online marketeers, de mogelijkheden om te segmenteren zijn eindeloos.

Alles over Facebook adverteren

3. Social media kanaal: YouTube

De videodienst van Google is samen met Instagram de grootste stijger en groeit eigenlijk al sinds zijn bestaan. Wat opvalt is dat er steeds meer reclame is op YouTube en dat kan weleens als storend worden beschouwd door de gebruiker. Toch weerhoudt dat de kijkers (9,1 miljoen) niet, gezien de 5% groei ten opzichte van vorig jaar. Hoewel adverteerders een groot publiek kunnen bereiken via YouTube video’s, raden wij dit meestal niet aan in verband met bovengenoemde reden. Gebruik YouTube eerder voor educatieve of beleving video’s en embedt (insluiten) deze op je website voor uiteindelijk een hogere positie in Google. Vergis je niet, YouTube is de tweede grootste zoekmachine van Nederland. Hier wil je dus gevonden kunnen worden.

4. Social media kanaal: Instagram

Nog meer ‘magie’ van Facebook, want hun Instagram heeft een stijging van 14% gebruikers genoteerd (5,6 miljoen Nederlanders) en is daarmee qua populariteit LinkedIn voorbij. Het laagdrempelige karakter van Instagram spreekt aan, waarbij je anoniem kan scrollen en je likes niet door al je vrienden direct te zien zijn. Verder is Instagram hét kanaal van de influencers, personen die veel delen over een specifiek onderwerp met veel volgers. Dit kan puur educatief zijn, zoals een iemand die kookt of make-up tips deelt, of over de persoon zelf en zo zijn eigen ‘brand’ creëert. Deze influencers hebben een zeer trouwe groep volgers en het loont dan ook de moeite om via deze influencers reclame te maken voor jouw bedrijf. Dit kan zeer gericht, op niche niveau. Een populaire functie op Instagram zijn de Stories; Storyinsta, waar korte filmpjes op staan die voor 24 uur per dag zichtbaar zijn. Natuurlijk gejat van Snapchat, maar beter goed gejat dan slecht verzonnen. Facebook en LinkedIn hebben inmiddels vergelijkbare functies. Instagram adverteren kan via het Facebook kanaal, waardoor je beide kanalen tegelijkertijd kan inzetten, best wel krachtig dus.

Adverteren op Instagram

Social media kanaal: Instagram

5. Social media kanaal: LinkedIn

Ook het LinkedIn kanaal stijgt in gebruikers, van 4,6 naar 4,7 miljoen. En qua dagelijkse gebruikers is LinkedIn samen Instagram de grootste stijger, een plus van 26%, hoewel het qua absolute aantallen dagelijkse gebruikers (771.000) in de schaduw staat t.o.v. bijna alle andere kanalen. Zoals bekend is LinkedIn een zakelijk platform, wanneer je zakelijke diensten en/of producten levert moet je hier zijn! LinkedIn is supersterk in netwerken, ook dankzij de verschillende groepen die zeer actief zijn. Zakelijke relaties zijn het makkelijkst te leggen op LinkedIn. Adverteren op LinkedIn is ook mogelijk, hoewel de functies een stuk minder uitgebreid zijn dan bij Facebook / Instagram. Verder zijn LinkedIn Vacatures een populaire manier om een nieuwe baan te vinden. Een tip om een bedrijfspagina hoger te krijgen: deel de updates met alle collega’s, dankzij ieders persoonlijke connecties wordt het bericht door veel meer mensen gezien.

Volg Tromp Marketing op Linkedin

Social media kanaal: Pinterest

6. Social media kanaal: Pinterest

Hoewel veel mensen het niet zouden verwachten, zijn er meer Pinterest gebruikers (3,5 miljoen) dan Twittergebruikers. Pinterest is een groot digitaal prikbord, een collage, waarbij je zelf per onderwerp een bord kan maken. Vergelijk het met verschillende mapjes favorieten in een browser. De kracht van Pinterest is dat mensen hier inspiratie zoeken, het werkt als een soort zoekmachine, en je kan hier op inspringen door mooie visuals te maken die mensen graag op hun prikbord hangen. Wanneer je zorgt voor een URL naar je website, geeft dit een boost aan je websitebezoeken en uiteindelijk ook aan jouw positie op Google.

Volg Tomp Marketing op Pinterest

7. Social media kanaal: Twitter

Er is geen ander social media kanaal met zo’n grote haat liefdeverhouding dan Twitter, je bent fan of fel tegenstander. Tromp Marketing doet er niets mee, maar dat neemt niet weg dat er maar liefst 2,8 miljoen Nederlanders gebruik van maken, een stijging van 13% ten opzichte van vorig jaar. De dagelijkse gebruikers zijn relatief hoog: 1,1 miljoen Nederlanders. Twitter is ideaal voor het verspreiden van nieuws en is een super snelle bron van informatie. Dus, zit jij in de nieuwsvoorziening, dan is Twitter echt iets voor jou!

8. Social media kanaal: Snapchat

Qua dagelijkse gebruikers staat Snapchat op de 5e plek met 1,5 miljoen van de in totaal 2,7 miljoen gebruikers. Dit vluchtige social media kanaal wordt met name gebruikt door jongeren, de posts zijn maar een paar seconden te zien en is met name gericht op vermaak en beeld. Rond de 20 jaar maakt men de overstap naar Facebook.

9. Social media kanaal: TikTok

De Chinese app TikTok is razend populair bij met name kinderen om zijn korte grappige filmpjes van een paar seconden, die je ook zelf kan posten. In het begin van 2020 had het 280.000 gebruikers, met name tot 12 jaar. De verwachting is wel dat deze aantallen stijgen, ook volwassen zien TikTok als een leuk tijdverdrijf. Supermarktketen Dirk speelt hier slim op in: Dirk zoekt Dirkteur van de toekomst: 

Dirkteur - TikTok van Dirk

Social media kanaal: TikTok
Communiceren met jouw doelgroep

Communiceren met jouw doelgroep

Wil jij ook communiceren met jouw doelgroep, maar weet je nog niet zo goed hoe. Of misschien nog wel belangrijker, welke social media kanalen zet je in combinatie in met andere kanalen voor jouw totale online marketingstrategie? En hoe? Tromp Marketing Academy helpt je hier graag bij. 

Jouw ideale klant

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!