Recensies en reviews

Sociale bewijskracht zorgt voor meer klanten

Online vertrouwen winnen.

We kopen met z’n allen steeds meer online. Misschien kan je je nog wel herinneren, dat de aanloop naar online verkopen in het begin van het millennium langzaam en voorzichtig verliep. Eigenlijk zoals dat met alle nieuwe dingen gaat. Maar beetje bij beetje werd men steeds meer vertrouwd met online winkelen en nu gaan de verkopen door het dak. Dit proces komt grotendeels doordat mensen vertrouwen moeten krijgen. Er zijn altijd koplopers: early adopters. Zodra is gebleken dat de kust veilig is, zullen meer mensen overstag gaan. Dit is hetzelfde principe waarom referenties werken, mensen willen eerst bewijs van anderen zien dat het een goede aankoop is.

Wat is een recensie?

Een recensie is een ervaring van een klant. Het is een reactie van jouw klant op een product of dienst die je hebt verkocht, dat iets vertelt over hetgeen is aangekocht, over de manier hoe hij/zij is geholpen of een combinatie van deze twee. De recensie kan op tal van verschillende plaatsen worden gegeven, zoals op de website, een recensietool (hierover later meer), Facebook, Google of via de e-mail.

Wat is een recensie?
Recensie of referentie?

Recensie of referentie?

Er zijn tal van benamingen voor een recensie of recensies.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Review of reviews
  • Beoordeling of beoordelingen
  • Referentie of referenties
  • Ervaring of ervaringen
  • Waardering of waarderingen
  • Rating

Hier wordt over het algemeen hetzelfde mee bedoelt, namelijk de ervaring van een klant. In een bepaalde context kan een referentie ook een verwijzing betekenen.

Ervaringen van anderen

De ervaring van anderen is een belangrijk aspect in de (online) verkoopstrategie. Zo kunnen er bijvoorbeeld bepaalde dingen genoemd worden die niet in de verkooptekst staan. Bijvoorbeeld of een bepaald product ‘degelijker aanvoelt dan verwacht’. Of zoiets als ‘normaal plaats ik nooit een review, maar dit product heeft mijn verwachtingen overtroffen’. Zulke waarderingen kunnen soms net de trigger zijn om toch voor dat ene product te kiezen.

Op welk social media kanaal zit mijn klant? 

Ervaringen van anderen
Vertrouwen winnen met een recensie

Vertrouwen winnen met een recensie

Wat spreekt jou meer aan? De mening van een verkoper of die van een ervaringsdeskundige? Waarschijnlijk het laatste. Een klant van een bedrijf heeft namelijk niet hetzelfde belang als het bedrijf zelf. Een bedrijf die zijn eigen producten verkoopt, probeert zijn producten zo goed mogelijk aan te prijzen. Een potentiële klant zal dit bewust of onbewust denken tijdens de oriëntatie. Wat iemand anders zegt over het product of de dienst, is daarentegen in de ogen van de geïnteresseerde veel betrouwbaarder. Een recensie is daarom super zinvol om in te zetten om vertrouwen te winnen. Een eerlijke ervaring van iemand kan een potentiële klant over de streep trekken.

Recensie zet soms meer dan een propositie

Recensie - Sociale bewijskracht Robert Cialdini

Over het algemeen zijn mensen kuddedieren. Wanneer een groep mensen voor iets kiest en als positief ervaart, zal de meerderheid denken dat het wel goed zit en makkelijker voor dit product of deze dienst kiezen. Wanneer elke recensie over een bepaald product goed is,  verkoopt het product over het algemeen beter. Dit wordt ook wel sociale bewijskracht genoemd en is een van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Robert Cialdini is een oud-hoogleraar psychologie en wordt gezien als dé expert op het gebied van overtuigen.

Werven recensie met een beoordelingsformulier

Het werven van recensies heeft direct invloed op je omzet, dus hier wil je actief werk van maken. Een manier om dit te doen is via een beoordelingsformulier dat je automatisch kan sturen na het ontvangen van het product. Hier zijn diverse programma’s voor, waarmee het geautomatiseerd kan. Enkele voorbeelden zijn Trustpilot, Kiyoh en The Feedback Company. Vaak kan je met deze tool een gepersonaliseerd account maken, waarop je de huisstijl van jouw bedrijf kan toepassen. Een andere manier is om handmatig klanten naar een beoordelingsformulier te verwijzen. Gebruik hiervoor bij voorkeur bronnen die men kan controleren, zoals recensies Facebook, Google, LinkedIn et cetera. Anders kan het lijken dat je de recensie zelf hebt verzonnen.

Werven recensie met een beoordelingsformulier
Recensie embedden

Recensie embedden

Embedden betekent insluiten. Het insluiten van een recensie doe je door de broncode te kopiëren (vanuit Google of Facebook) en te plakken op je website. Als je niet weet hoe dit werkt, kan je het even vragen aan je websitebouwer. Het voordeel van het embedden van een positieve recensie, is dat de bron – de recensist – beschikbaar blijft. Met andere woorden, je kan op de recensie klikken en gaat dan naar het profiel van degene die de recensie geschreven heeft. Dit wekt vertrouwen, omdat je hiermee kan aantonen dat de beoordeling authentiek is. Echt door iemand is geschreven in plaats van verzonnen.

Embedden kan op een professionele website

Recensie – win win voor klant

Beoordelingen over een product, dienst of bedrijf, maakt het gemakkelijker voor de klant om te kiezen. Maar er wordt voor de klant nog iets bereikt, namelijk dat de verkopende partijen beter hun best zijn gaan doen. Een negatieve recensie kan een bedrijf behoorlijk in de problemen helpen en daarom doen ze zo goed mogelijk hun best om dat te voorkomen. En daar profiteert de klant van. 

Recensie toerisme

Recensie toerisme

Het sterkste voorbeeld is de verandering die Tripadvisor teweeg heeft gebracht. Voor degenen die het niet weten, Tripadvisor is een platform die reizende mensen beoordelingen laat schrijven over hotels, restaurants, tripjes en andere toeristische attracties. Deze heeft zelfs hele landen doen veranderen. Waar Vietnam twee decennia terug als onvriendelijk werd gezien, onthalen de Vietnamezen toeristen nu allervriendelijkst. Zo’n beetje elk restaurant in Vietnam heeft een Tripadvisor sticker. Dichter bij huis, merken we het ook op bijvoorbeeld Booking.com. Ga jij slapen bij het hotel die een 5,5 heeft gescoord? Waarschijnlijk niet.

Recensie – ultieme conversie optimalisatie

Een conversie is het halen van een vooropgesteld doel, zoals het aankopen van een product. Vaak zijn hier diverse andere conversies aan vooraf gegaan, zoals een doorklik van social media naar de website, het downloaden van een whitepaper of het aanmelden voor de nieuwsbrief. Voordat iemand overgaat tot een aankoop zijn er gemiddeld 7 contactmomenten en vaak diverse conversies. Deze conversies hebben als doel de klant te verleiden tot het maken van een aankoop. Conversie optimalisatie is er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de potentiële klant het doel haalt. Recensies zijn hier een heel sterk wapen in, omdat andere mensen met positieve ervaringen de potentiële klant overtuigt. Een tevreden klant een recensie laten schrijven, helpt dus de conversie te verhogen.

Conversie optimalisatie - 7 tips voor meer klanten

Geef potentiële klanten het vertrouwen

Geef potentiële klanten het vertrouwen

Waarschijnlijk zie je nu ook in hoe waardevol recensies zijn. Ons advies, ga direct aan de slag met het werven van beoordelingen. De enige voorwaarde is dat je überhaupt klanten hebt, recensies van startende bedrijven zijn (nog) niet mogelijk. 

 

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!