Website laten maken

Kosten en opbrengsten

En wat levert het op?

Wanneer je als bedrijf geen website hebt, tel je eigenlijk niet meer mee. Zeker nu we leven in het nieuwe normaal waarbij men steeds meer online is, wordt er vaker eerst via internet georiënteerd voordat men tot actie komt. In veel gevallen blijft het zelfs alleen bij digitaal contact, zoals bij een webshop. Plaatsen waar men fysiek samenkomt, zoals bijvoorbeeld een restaurant, worden vaak van tevoren online bekeken of uitgekozen. Wanneer de website niet aansprekend genoeg is, of überhaupt niet bestaat, loop je zo maar bezoekers/klanten mis. Een website is dus essentieel voor business.

Kosten nieuwe website

Het antwoord op de vraag: ‘wat kost een website?’ is hetzelfde als de vraag: ‘wat kost een auto?’. Namelijk: ‘Dat ligt aan wat je wilt’. Een Ferrari is aanzienlijk duurder dan een Volkswagen Golf en vaak volstaat die Golf prima. Wanneer er extra wensen zijn, maakt dat een website complexer en duurder. De kosten voor een nieuwe website zijn hoger bij maatwerk en extra functionaliteiten. Het liefst gebruik je de website voor online marketing, zodat je er ook leads / omzet mee kan genereren. In dat geval komt er iets meer bij een website kijken dan 2 pagina’s en een paar regeltjes tekst. Om toch een idee te geven van de kosten voor het laten maken van een website, hieronder een overzicht.

Gratis of goedkope website

Gratis of goedkope website

Een gratis website is zo goed als onmogelijk, zoals bijna alles in het leven. Een goedkope website is wel goed mogelijk en volstaat in sommige gevallen prima. Het restaurant is weer een goed voorbeeld: als je alleen lokaal gevonden wilt worden, veel sfeerimpressies (foto’s en eventueel video’s) deelt, natuurlijk het menu wilt tonen en misschien een paar tekstpagina’s. Dan heb je hier geen ingewikkelde website voor nodig en kan het toch al voldoende zijn om bezoekers over de streep te trekken. Houdt er wel rekening mee dat de website dan niet bijster origineel is, waarschijnlijk met een template dat meerdere concurrenten ook gebruiken, maar de kosten voor het maken van een website zijn dan wel laag.

Meer omzet dankzij online marketing

Goedkoop website laten maken of zelf bouwen?

Heb je echt niet veel budget, ga dan eens kijken bij jimdo of wix. Dit zijn op zich prima tools, met weinig flexibiliteit, maar wel een website is nog altijd beter dan geen! Je moet de website dan wel zelf vullen en alles wat er bij komt kijken zelf doen.

Een relatief goedkope website starten bij € 3.000,- voor een relatief eenvoudige website, die doet wat hij moet doen en die bij jou past. Zodra er meer wensen zijn voor de website, zoals een reserveringstool, maatwerk of interactieve elementen, wordt de website complexer en dus duurder.

Goedkoop website laten maken of zelf bouwen?
Professionele website laten maken

Professionele website laten maken

Is het bedrijf groter, ben je nog meer afhankelijk van online of opereer je landelijk, dan wordt het tijd om een professionele website te laten maken. Ja, de kosten voor de website worden daarmee hoger, maar de opbrengsten ook. Dat moeten we uitleggen. We begeven ons steeds meer online, bijna alle vakanties worden via internet geboekt, kleding en schoenen worden online gekocht en zelfs boodschappen worden steeds vaker digitaal besteld. Ook voor zakelijke producten en diensten, oriënteert men zich steeds vaker eerst online. Dan zijn er twee zaken essentieel: dat je gevonden wordt én dat mensen contact met je opnemen.

7 onderdelen van een professionele website? 

De SEO moet dus op orde zijn en je wilt genoeg leads genereren of verkopen doen. Wil jij online zichtbaar zijn, dan moet jouw website op orde zijn, of liever onderscheidend ten opzichte van jouw concurrent. Van alle websitebezoeken gaat 90% naar de top 3 resultaten van Google, moet je nagaan wat dat voor jouw business betekent als je op pagina 2 staat? Een professionele website kan zomaar het verschil tussen veel en weinig omzet betekenen.

Hoger in Google = meer omzet

Website kosten op een rij - 8 posten

Een website bestaat uit meerdere onderdelen, dan alleen de website zelf. Hieronder een opsommingen en wat globaal de vanaf kosten zijn.

Kosten website 1: Webdesign

Het webdesign: hoe de website eruitziet. Dit wil je bij voorkeur door een specialist laten doen, want een goed ontwerp voorkomt veel tijd, kosten en hoofdpijn achteraf. Naast de looks kijkt de webdesigner er ook naar of het binnen de techniek past. Een webdesign is mogelijk vanaf € 500,-.

Kosten website: Webdesign

Kosten website 2: Website zelf

De website zelf: het framewerk, geraamte, de techniek. Voor een website die snel is, schaalbaar (diverse schermen/apparaten), SEO proof, veilig en stabiel, is de vanaf prijs zo’n € 3.000,- tot ruim over de € 100.000,-. Het maakt natuurlijk een groot verschil of je nu een MKB bedrijf bent of Bol.com die volledig afhankelijk is van zijn website. De prijs van de website is afhankelijk van de wensen, connectiviteit, automatisering, specificaties et cetera.

Kosten website: Website zelf

Kosten website 3: Onderhoud en hosting

Onderhoud en hosting van de website, reken hiervoor vanaf € 500,- per jaar aan kosten.

Kosten website: Onderhoud

Kosten website 4: Huisstijl

Huisstijl, beeldmerk en/of logo: hoe je door anderen wordt herkend en wat bij jou past. Dit is de basis van jouw merk. Als er al een logo en huisstijl is, zijn hiervoor uiteraard geen kosten. Reken anders op € 2.500,-. Het voordeel is dat de huisstijl en het logo maar één keer ontworpen hoeft te worden en daarna voor alles gebruikt kan worden, ook voor: visitekaartjes, email, pand, brochures, presentatie et cetera.

Logo laten ontwerpen

Kosten website: Huisstijl

Kosten website 5: SEO optimalisatie

SEO teksten en optimalisatie: zorgen voor een hoge positie in Google. Het kost relatief veel tijd en inspanning om de concurrentie te verslaan, maar eenmaal hoog in Google kan je de positie redelijk makkelijk behouden. De vermeldingen in Google zelf zijn gratis! Reken op een SEO pakket vanaf € 600,- per maand om dit te realiseren. De kosten zijn afhankelijk van de markt waarin je je begeeft en de concurrentie. In een keer een sterke basis neerzetten is ook mogelijk.

Meer klanten dankzij SEO

Kosten website: SEO optimalisatie

Kosten website 6: Beeldmateriaal

Foto’s en video’s van jouw product maken het verschil. Reken op € 800,- per dag voor een foto- of videograaf. Een alternatief is eigen foto’s of het kopen van stockfoto’s, dat is mogelijk vanaf € 200,-. Het meest authentiek zijn natuurlijk wel eigen foto’s.

Welke content past bij jouw website? 

Kosten website: Beeldmateriaal

Kosten website 7: Projectmanagement

Projectmanagement, bewaken van deadline en vullen van de website. De samensmelting van een professionele website die klopt. De kosten hiervoor zijn sterk afhankelijk van de complexiteit en de omvang in aantal pagina’s, content et cetera. Reken vanaf € 1.000,- per website.

Kosten website: Projectmanagement

Kosten website 8: Marketingafdeling

Sommige zaken kunnen ook worden opgepakt door een marketingafdeling, denk aan fotografie, het maken van infographics, het vullen van de website, het schrijven van teksten. In dat geval kan je flink besparen in de kosten voor het laten maken van een website. Doe deze werkzaamheden wel in overleg met elkaar om een zo goed mogelijk resultaat te behalen, zeker ook SEO technisch.

Kosten website: Marketingafdeling
Website goedkoper dan traditionele acquisitie

Website goedkoper dan traditionele acquisitie

Traditionele acquisitie, zoals een vertegenwoordiger langs bedrijven laten rijden, beurzen, folders et cetera, is allemaal een stuk duurder dan een goede website. En tegenwoordig is een website veel effectiever dan de oudere methoden, omdat je direct met de juiste doelgroep communiceert en leads genereert. Vertegenwoordigers zijn nog steeds nodig hoor, maar het voorwerk is gedaan dankzij de website waardoor de prospects al warm zijn voor een aankoop.

Moderne vorm van acquisitie

Kosten voor jouw website?

Heb je specifieke ideeën voor jouw website? Of wil je graag advies over wat het beste bij jou past? Wil je meer leads? Beter gevonden worden in Google? Of wellicht jouw huidige website optimaliseren? De kosten zijn afhankelijk van diverse factoren en daarom moeilijk op voorhand te bepalen. Toch heb je dankzij deze blog een bandbreedte waar je aan moet denken. 

Gratis E-book

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!