SEO vs SEA

Wat is de beste strategie om hoger in Google te komen? 

Optimaliseren vs adverteren

Van mensen die zich weinig met marketing bezighouden horen we vaak: ‘SEO SEA WAT?’… Tja, het zou net zo goed een liedje kunnen zijn, SEO SEA. Maar we hebben er allemaal en elke dag mee te maken. We zitten namelijk elke dag op Google en dat is meteen de grootste overeenkomst tussen SEO en SEA.

SEO betekenis

De letterlijke betekenis van SEO is Search Engine Optimization en als je dat vrij vertaalt, betekent het zoekmachine optimalisatie. In Nederland gebruiken we voor 99% Google als zoekmachine, dus eigenlijk bedoelen we hier: optimalisatie voor Google.

Wat is SEO?

SEO betekenis

SEA betekenis

De letterlijke betekenis van SEA is Search Engine Advertising en als je dat vrij vertaalt, betekent het zoekmachine adverteren. In Nederland bedoelen we dan adverteren op Google.

Wat is SEA?

SEA betekenis

SEO SEA verschillen

SEO is het optimaliseren van jouw website, zodat je beter gevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google. Er zijn honderden dingen die je kunt doen om beter gevonden te worden in Google, maar het belangrijkste is om een win-win-win situatie te creëren voor de bezoeker (klant/geïnteresseerde), Google en jouzelf. Dit doe je door zo waardevol als mogelijk te zijn, met relevante, aantrekkelijke en goede content. Zorg ervoor dat de content informatief, leuk en goed geordend is. Als Google de informatie moeilijk op jouw website kan vinden, zal hij je geen hoge ranking geven. Wanneer de bezoeker jouw website interessant vindt en lang blijft hangen, zal Google je belonen met een hogere positie. Je investering is tijd, maar de vermelding op Google is gratis.

Hoger komen in Google

SEO SEA Verbeteren

Bij SEA is het optimaliseren van jouw website niet nodig. Je betaalt Google om je direct een hoge ranking te geven. Hoe hoger het bedrag dat je betaalt, hoe hoger de ranking. Dit is trouwens wel afhankelijk van het zoekwoord, een populair woord is vanzelfsprekend duurder dan een niet vaak gebruikt zoekwoord. Online adverteren op Google is te herkennen aan de positie volledig boven of onder de organische zoekresultaten van Google, visueel gescheiden door de tekst ‘advertentie’ bij het resultaat. Via Google Adwords zijn er meerdere manieren om te adverteren, zoals bijvoorbeeld bannerposities op websites van derden, die Google voorziet van een door jou opgegeven advertentie. Omdat deze online advertenties zich buiten de zoekmachine begeven (SEA, zoekmachine adverteren), wordt dit behandeld in het artikel online adverteren.

Online adverteren

Het verschil tussen SEO en SEA:

seo sea

Voor- en nadelen SEO

  • Met SEO heb je geen garantie op jouw positie in de zoekresultaten, Google draait zelf aan de knoppen. En jij ook door te optimaliseren.
  • SEO kost relatief veel tijd, vooral om op te zetten.
  • Voor het grootste effect laat je de werkzaamheden uitvoeren door een SEO specialist of SEO bureau. 
  • Wanneer SEO eenmaal staat, kost het relatief weinig energie om het op peil te houden. Daarom is het een verstandige en duurzame investering.
  • Een hoge positie in de zoekresultaten dankzij SEO, zorgt voor zichtbaarheid in de markt.
  • Je ontvangt relevante bezoekers dankzij SEO, die geïnteresseerd zijn in de diensten/producten die je aanbiedt.
  • Met een hoge positie in Google vergroot je de geloofwaardigheid van jouw merk.
  • De vermelding op Google, is GRATIS. Je hoeft alleen maar te investeren in de optimalisatie.

 

Voor- en nadelen SEA

  • Dankzij SEA heb je direct een positie in Google.
  • Met SEA betaal je voor de vermeldingen in Google. Afhankelijk van het zoekwoord en concurrentie kan dit redelijk in de papieren lopen.
  • Om je advertentiebudget zo efficiënt mogelijk in te zetten, huur je een SEA specialist in.
  • SEA is tijdelijk, je staat hoog in Google als je ervoor betaalt. Zodra je stopt met betalen, ben je onzichtbaar. 
  • De zoekwoorden die je uit Adwords haalt, kan je ook inzetten voor SEO.
  • Verder is het effect van SEA op SEO minimaal, je krijgt organisch geen hogere positie wanneer je adverteert in Google.
SEO SEA kosten

SEO SEA kosten

Bij SEO betaal je alleen voor het optimaliseren door een SEO specialist of SEO bureau. Voor SEA heb je deze kosten ook, maar dan uiteraard voor een SEA specialist, SEA bureau of online marketingbureau. Bij SEA komen daarbovenop de kosten voor het adverteren zelf in Google, de bijdrage aan Google Adwords.

Korte termijn vs Lange termijn

SEA is een korte termijn strategie en is heel slim om te gebruiken als je direct zichtbaar wilt zijn. Effecten van SEO zijn pas na 6 tot 12 maanden te merken, maar uiteindelijk krachtiger op de lange termijn. Neem dat mee in je overweging. 

seo sea lange termijn vs korte termijn strategie

seo vs sea - verschillen en betekenis infographic

SEO vs SEA

Maar wat moet je nu kiezen, SEO vs SEA? Wat is de slimste keus? Tromp Marketing vindt dat je het best kunt investeren in SEO, organisch gevonden worden in Google. Dankzij een hoge positie in Google word je een autoriteit in de markt en zijn de bezoekers relevant. SEO is een langetermijnstrategie, het opzetten kost relatief veel tijd maar uiteindelijk krijg je er meer voor terug en is het goedkoper dan SEA. SEO is een duurzame investering waar je langer profijt van hebt. Toch zijn er ook goede redenen te bedenken om SEA in te zetten. Denk aan bijvoorbeeld evenementen, die vinden plaats op een specifieke datum en dan helpt een tijdelijke hoge positie in Google. Als het evenement is afgelopen, is een hoge positie niet meer relevant. SEA is ook interessant bij de lancering van een bedrijf of website, die nog geen hoge organische positie in Google heeft. Je kan er dan voor kiezen om tijdelijk te adverteren. Over het algemeen: SEO vs SEA: 1 - 0

Neem contact op met Tromp Marketing

SEO vs SEA

Marketing Freelancers

Alle specialisaties vertegenwoordigd

Haal meer resultaten

In elke stap v/d Customer Journey

Waar kunnen we bij helpen?

Ben je op zoek naar een freelancer? Ben je zelf een freelancer en zoek je werk?

Zoek op deze website: