Huisstijl

Identiteit van een organisatie

Hoe jouw bedrijf wordt herkend.

Gelukkig heb je dankzij de huisstijl zelf in hand hoe mensen jouw merk herkennen. Dat maakt de huisstijl een sterke vorm van communicatie. Natuurlijk moet het complete plaatje kloppen en de huisstijl passen bij de rest van de kernwaarden van jouw merk.

Waarom is huisstijl zo belangrijk?

Iemand vormt binnen een split second, of op zijn hoogst binnen een paar seconden een mening. Zo kort heb je dus om een goede indruk te maken. Je krijgt maar heel even de kans om het vertrouwen of interesse te wekken van jouw doelgroep. Wanneer de eerste indruk slecht is, kost het heel veel om dit weer goed te maken, als dat überhaupt lukt. Een goede huisstijl is daarom essentieel voor business en succes. Zorg dat jouw doelgroep je de moeite waard vindt, vanaf de eerste seconde.

 

Wat is huisstijl?

Huisstijl wordt ook wel de corporate identity genoemd en dat betekent vrij vertaald de identiteit van een bedrijf. De huisstijl is consequente communicatie van een bedrijf dat dicht bij de kernwaarden van de activiteiten ligt.

Huisstijl is meer dan alleen een logo

Wat veel mensen onterecht denken is dat je met alleen een logo de huisstijl voor elkaar hebt, maar de huisstijl bestaat uit meer. Denk aan één of meerdere kleuren die onlosmakelijk met het merk verbonden zijn, zoals bijvoorbeeld bij Ikea en Coca-Cola, dat is natuurlijk respectievelijk paars-oranje en groen. Instinctief weet je meteen dat dit niet klopt. Zo sterk zijn die kleuren met het merk verbonden, namelijk respectievelijk blauw-geel en rood. Zonder dat je iets hoeft uit te leggen, weet je direct met welk merk je te maken hebt.

Betrokkenheid bij een merk

8 onderdelen van een huisstijl

De voorbeelden hieronder hoeven niet allemaal voor te komen in een huisstijl, maar kan wel! 

1. Beeldmerk huisstijl

Een visueel element dat uniek is voor een merk, denk aan het schelpje van Shell, de appel bij Apple of het rood, wit met blauwe blokje van Tommy Hilfiger.

beeldmerk huisstijl

2. Logo huisstijl

Een beeldmerk samen met de merknaam is een logo, zoals het voorbeeld van LG. De typografie van LG is overigens gemaakt door dezelfde ontwerper die het logo van Tromp Marketing Academy heeft gemaakt. Wanneer een merk enkel een woord bevat, spreken we over een woordmerk zoals bij: Lego, Coca-Cola of Ikea.

Logo laten ontwerpen

logo huisstijl

3. Typografie huisstijl

Het lettertype dat een bepaald merk voert. Mercedes gebruikt een typografie dat speciaal voor hen is ontwikkeld, in elke communicatie die ze voeren. Let maar eens op. 

Typografie huisstijl

4. Slogan huisstijl

Een korte zin als onderdeel van vaak een bekend merk, die een bepaald gevoel of associatie oproepen en goed blijven hangen. Voorbeelden zijn: Das Auto (Volkswagen), Dat zeg ik (Gamma), Gewoon bij Albert Heijn (heel sterk, beter dan de nieuwe wat ons betreft ‘Dat is het lekkere van Albert Heijn’). Het bewijs dat een slogan blijft plakken, bewijst het voorbeeld hiernaast. Hilarisch natuurlijk en je kan het zelf invullen: Even Apeldoorn Bellen (Centraal Beheer). 

Slogan huisstijl

5. Descriptor huisstijl

Een korte zin als onderdeel van meestal een wat minder bekend merk, om duidelijk te maken wat het bedrijf doet. Hiermee stuur je percepties. Denk aan bijvoorbeeld de toevoeging Cosmetics bij Rituals of Markt bij Aldi. Of Academy bij Tromp Marketing.

Descriptor huisstijl

6. Kleurgebruik huisstijl

Zoals hierboven al even beschreven, kan een specifieke kleur bij een merk horen en supersterk werken. Voorbeelden zijn Coolblue, Heineken en Jumbo. Uit onderzoek blijkt dat de kleur van merk bij 93% van de ondervraagde blijft hangen.

Kleurgebruik huisstijl

7. Iconen huisstijl

Bepaalde vormen en/of onderdelen van een huisstijl, kan een merk versterken. Een goed voorbeeld zijn de icoontjes van Microsoft voor de verschillende office programma’s Word en Excel, of Google voor de verschillende applicaties zoals Maps en Translate.

Iconen huisstijl

8. Vormen huisstijl

Een huisstijl kan uitsluitend vierkant of juist rond zijn, pas daar overige elementen op aan. Onlosmakelijk verbonden merk met een vierkant stuk chocolade is Ritter Sport. Bij een rond merk kan je denken aan bijvoorbeeld Nivea. Probeer overige stijlelementen aan die vorm te matchen.

Vormen huisstijl

Huisstijl die past bij kernwaarden

Voordat je een huisstijl laat ontwikkelen, is het essentieel om helder te krijgen wat je doet en wat je wil uitdragen. De kernwaarden en een daarbij passende huisstijl is de basis, het fundament van een bedrijf. Bijna alle keuzes die daarop volgen, passen bij voorkeur binnen deze kaders. Wanneer past jouw huisstijl bij jouw kernwaarden? Als bijvoorbeeld high-tech een belangrijk thema is, wil je dit uitstralen in je huisstijl maar ook alle activiteiten en communicatie. Dit kan door de kleur grijs te gebruiken in combinatie met een slogan die daar naar verwijst.

Huisstijl die past bij jouw kernwaarden

huisstijl kleuren

Huisstijl is de identiteit van een merk

Als eenmaal de huisstijl is bepaald en vastgelegd, vormt dit de identiteit van jouw merk. De huisstijl is de taal waarmee het bedrijf communiceert met de buitenwereld en waardoor jouw bedrijf herkend wordt. Huisstijl kan worden gezien als de non verbale communicatie van een merk naar de doelgroep, maar ook met wie de medewerkers zich kunnen identificeren. In feite is huisstijl ‘gratis’ reclame van jouw bedrijf.

Bereik jouw doelgroep

Huisstijl Tromp Marketing

Huisstijl Tromp Marketing Academy

Achter de huisstijl van Tromp Marketing Academy zit natuurlijk ook een filosofie. Wij trainen marketeers op diverse onderdelen in online marketing. Deze onderdelen vormen samen één. Een ideale mix van marketingactiviteiten, die samen één geheel vormt en elkaar versterkt. Elk onderdeel heeft daarom zijn eigen kleur in het logo en ze vallen als puzzelstukjes in elkaar.

Over Tromp Marketing

Gratis E-book '7 klanten per dag in 4 stappen'

Ontdek hoe jij als marketeer direct beter wordt in online marketing en wél klanten werft dankzij de Customer Magnet Methode™.

Maak nu het verschil in 4 eenvoudige stappen.

Download gratis het E-Book.

Stel hier je vraag:


Zoek op deze website:

Word beter in marketing

Persoonlijke begeleiding

Customer Magnet Methode™

Haal meer resultaten

Van frustratie naar resultaten

Download gratis het e-book 7 klanten per dag in 4 stappen en ontdek hoe je als marketeer het verschil maakt!